حلوى جوز الهند الخفيفة

4
بيضات
باكو زبدة وسط
كوب جوز هند
كوب سكر
كوب بودرة حليب
معلقة فانيليا
معلقة ونص بيكنج بودر
قشطة
الطريقة
اضرب الزبدة السايحة واضع عليها البيض واضربهم والفانيليا
والبيكنج بودر و جوز الهند والسكر واضربهم بالخلاط لحد
ما يتماسكوا اضع بودرة الحليب على النار مع التقليب لحد ما يبقى
لونه بنى بس اوعوا يتحرق منكم ثم نضعة على الخليط السابق
مع كوب جوز هند ونخلطهمنضعها قى صينية فى الفرن 5
عشر دقايق تقريبا ولماتطلع نفرد على وشها قشطة
وبالهنا والشفا
ملحوظة الكوب مقاسة يكون ثابت

النهاردة فى مفآجاة يا بناااااات
تخيلوا ايه؟؟؟؟؟؟؟

أنا النهاردة هفطر فى البيت
و احب أقولكم( بس من غير ضرب) إن دى اول مرة أفطر فيها فى البيت انا و زوجى لوحدينا من يوم ما اتجوزت يعنى يا إما كان بيبقى عندى عزومه فى البيت يا إما انا اللى معزومه أو طبعا عند ماما ( الله يكون فى عونها )

صباح الخير عليكو كلكم وحشتوني
اما احكيلكم عن اخبار عزومة امبارح
عملت محشي كان وهمي وبقيت اعمل زي مادون قالتلي واسقي البدنجان والكوسه بالشوربه واحده واحده وطلع حلو قوي ربنا يخليكي ليه يادون
وكان فيه ماش بوتيتو زي بتاعة شيليز اخدت طريقتها من واحده في المنتدى وكانت وهميه الصراحه لو عاوزين الطريقه قولولي
وكان فيه حاجات تانيه في العادي يعني
في عندي شوية اسئله كده في السريع
احيانا بعمل محشي بدنجان ويستوي الرز قبل البدنجان وحيانا لاء عادي ده راجع لنوع البدنجان ولا يمكن لما بحشيه قبلها بيوم بيعمل كده؟!!
وحد جرب يحط المحشي في الفريزر بعد مايستوي لان عندي فاضل كميه
الحجات اللي ماطلعتهاش للضيوف ودارتها في الفرن بقى الرز المعمر طلع غريييييييييييييييب
مش عارفه اوصفه ومش عارفه فين الغلطه الصراحه كان معجن من جوه وناشف من بره؟؟
كمان الجلاش بالقشطه طلع مهري تفتكرو الشربات زياده ولا القشطه؟ وكمان وررق قوي في الفرن؟ مش عارفه ليه
حد يعرف

انا باستعمل صويا صوص حلو قوي اسمه بوكيمان بوبيكان حاجه كده مش فاكره قوي الصراحه هو صيني تقريبا
مسلمه فكرتيني بنفسي اول ماتجوزت اتجوزت قبل رمضان باسبوعين وقعدت افطر كل يوم في رمضان عند حد وكنت في منتهى السعاده اليوم الوحيد اللي فطرته في بيتي دلوقتي بايقى هاموت من الفرحه اما بس حد يعزمنا نفطر عنده
اقتباس مشاركة  (nohaa)

في عندي شوية اسئله كده في السريع
احيانا بعمل محشي بدنجان ويستوي الرز قبل البدنجان وحيانا لاء عادي ده راجع لنوع البدنجان ولا يمكن لما بحشيه قبلها بيوم بيعمل كده؟!!
ممكن يكون نوع البزنجان يا نهى لكن اللى انا شيفاة عندك ان المفروض لما تيجى تعملى المحشى من قبلها بيوم انك تقورية لكن ماتغسليهوش بالماء تقورية وتشلية زى ماهو بدون غسيل او تحشية عادى وتشمميه النار غلوة او ربع سوى وتكملية تانى يوم
وحد جرب يحط المحشي في الفريزر بعد مايستوي لان عندي فاضل كميه
الحجات اللي ماطلعتهاش للضيوف ودارتها في الفرن بقى الرز المعمر طلع غريييييييييييييييب
مش عارفه اوصفه ومش عارفه فين الغلطه الصراحه كان معجن من جوه وناشف من بره؟؟دة لانك كنتى معلية علية النار فشرب السائل مرة واحدة ونشف من برة
او لانك ما حطتيهوش فى الفرن فى الوسط او الفرن كان ساخن قوى من الاول

كمان الجلاش بالقشطه طلع مهري تفتكرو الشربات زياده ولا القشطه؟ وكمان وررق قوي في الفرن؟ مش عارفه ليه
حد يعرف
دة من القشطة يا نهى وزيادة علية الشربات انا باستعمل صويا صوص حلو قوي اسمه بوكيمان بوبيكان حاجه كده مش فاكره قوي الصراحه هو صيني تقريبا

الساعة الآن 02:22 .