وده كان الطبق الرئيسي

و ده فراخ اللي قي النص و بناء على طلب موتي هاكتب لكم طريقتها
08-09-1426 هـ, 12:26 مساءً

رواء حرام عليكى احنا صايمين
وانتى يا ست موتى مش مقدرة وتنزللى الصور علطول
08-09-1426 هـ, 12:39 مساءً

فراخ محشية في الفرن

المقادير
فرخة متوسطة ـ كوب رز ـ جزر مقطع مكعبات ـ بطاطس مسلوقة نصف سلقة مقطعة مكعبات ـ بصلة كبيرة مقطعة صغير ـ 2 فص ثوم مقطع صغير ـ 2 بصل اخضر مقطع حلقات ـ البهارات المستخدمة للخلطة ( ملح ـ فلفل ـ قرفة ـ بهار فراخ ـ زنجبيل مطحون ) ـ البهار للفراخ ( صويا صوص ـ بابريكا ـ ملح ـ فلفل ـ قرفة )

طريقة عمل الحشوة
اولا احضر حوالي كوب رز ( انا باستعمل بسمتي ) و اسلقه
اجيب البصل اقطعه مش افرمه و معاه بصل اخضر و ثوم و اشوحهم في زيت زيتون لحد ما البصل يصفر و بعدين احط عليه الصنوبر لحد ما يبتدي يحمر اضيف الزبيب و اقلب
اكون مقطعة بطاطس و سلقاها نصف سلقة و اقطع الجزر مكعبات و اضيفهم على البصل و الزبيب و الصنوبر و اقلب و اضيف الملح و الفالف و البهار لحد ما يدبل الجزر شوية و بعدين احطهم على الرز و اقلب و انا باضيف في الخر صويا صوص لقيت طعمها حلو اوي بيها
اجيب الفرخة و انضفها كويس و اعمل خليط من الصويا صوص و الملح و الفلفل و القرفة و البابريكا و ادهن بيها الفرخة من جوة و من برة و بعدين ابتدي احشيها بالرز من جوة و من تحت الجلد و احطها في صينية محطوط عليها ورق فويل من تحت و احطها في فرن حرارته 220 و بعد ربع ساعة احطلها نصف كوب ماء و افضل اتابعها من فترة للتانية و بتقعد في الفرن ساعتين
و بالهنا و الشفا
08-09-1426 هـ, 12:40 مساءً

اة تصدقو انا كمان جعت
08-09-1426 هـ, 12:48 مساءً

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

صباح الخير عليكم جميعا

ازيك يا دندونة؟؟ و اخبارك ايه؟؟ لسه في المطبخ؟؟ و الا على الرصيف؟؟

معلش لاني مدخلتش النت خالص امبارح فكان عندي صفحات كتير اقراها و لو نسيت ارد على اي حد ميزعلش مني لان الكلام ساح في دماغي

اولا شكرا لكل اللي جوابني بخصوص لحم النعام او الجنزبيل، و شكرا يا ايرا على معلومة الضغط لان بابا فعلا ضغطه عالي و بما انه ممكن يتعبه فمفيش داعي له بس كفاية اني عرفت استخداماته للاكل

و الحمد لله يا هدهودة انك توصلتي للتلخيص و يا رب يساعدك في البحث بسهولة و ان شاء الله تفرحينا بالاكلات اللي حتعمليها لجوزك

منى ممكن تغيري و تعملي سمبوسك بالخضار للسحور جميل و انا عملته و كل كام يوم اطلع شوية اقليهم مش بايخدوا وقت في التحضير و حلوين في الاكل، و جنبهم بقى ممكن لانشون او اي صنف اجبان و هو يعيش حياته فيهم بقى!! انا جربت امبارح الاومليت اللي بالخضار و الزيتون الاسود زي البيتزا و كان رائع و تغيير عن انواع البيض المحنطة اللي بنقدمها

نها، انتي اللي مجيتيش و انا مقدرش اشوف سبانخ و اسكت!!! خلصت طبعا!!! بس تعالي انتي و انا اعملك حلة مخصوص ليكي و للنونو

ام ياسمين ربنا يخليكي على عناوين اماكن بيع لحم النعام، بس محدش يعرف مطاعم بتقدمها يا جماعة؟؟؟ يعني انا اكلت شاورما نعام قبل كده بس في مطعم في طنطا، عاوزة اعرف مطاعم في القاهرة بتقدمها يا ريت اللي يعرف يفيدني لاني محتاجاها ضروري

مووتي و رواء تسلم ايديكم و شكل الصور حلو و مشجع عالاكل، برافو عليكم

مسلمة و ام ابيها و شيري (و لا يهمك انا بادافع عن حقوق الصواني المهضومة!!) و مروة و سمسم و كل المدامات و البنات الحلوات اللي معانا، صباح الفل
08-09-1426 هـ, 12:54 مساءً

الساعة الآن 03:12 .