السلام عليكم و رحمه الله و بركاته
وحشتوووووونى جميعا ازيكم ؟ يا رب تكونوا بخير
دون حبيبتى تسلم ايديكى على الاكلات اللى بالكارى و ان شاء الله هجرب الفراخ بس لما أفوق شويه

بسم الله الرحمن الرحيم

أولا وحشتوني كلكم واحدة واحدة، خايفة أكتب أسماء احسن أنسى حد، بس أنا فعلا بحبكم كلكم

ثانيا وبدون مقدمات أو مؤخرات وطبعا من بعد إذن حبيبتي دون --- أنا قررت أجازف وأشارك بوصفة كنت جبتها من منتدى ثاني مش فاكرة اسمه بس قلت لازم أقولكم عليها لأنها فعلا تستاهل، ويا رب تعجبكم وما تكنش اتكتبت قبل كده.

لزانيا بالفطر
المقادير:
شرائح لازانيا حسب حجم الصينية المستعملة - جبنه رومي مبشوره - 2 كوب طماطم معصورة - حليب - دقيق - زيت زيتون - زيت قلي - جبنة موزاريلا - حوالي 1/2 كيلو فطر مقطع - زبده - ملح - فلفل اسود - جوزة الطيب

الطريقة:
الباشميل: ذوبي 2 م ك زبدة على النار واضيفي 2 م ك دقيق وحركي الى ان تتجانس اضيفي كوبين حليب واستمري بالتحريك الى ان تتماسك ثم ارفعيها من على النار واضيفي الملح وجوزة الطيب.
أضيفي زيت الزيتون في وعاء على النار واضيفي له الطماطم المعصورة واستمري بالتقليب من فترة لأخرى لمدة 10 - 15 دقيقة ثم تبليها بالملح والفلفل.
اقلي الفطر بزيت القلي واتركيه جانبا.
اخلطي صلصة الطماطم مع الباشميل.
في صينية الفرن ضعي في القاع قليل من مزيج الباشميل والطماطم ثم ضعي شرائح اللزانيا حسب حجم الصينية ثم قومي باضافة كمية من الفطر وكمية من الموزاريلا ورشي جبنه رومي. قومي بتكرار العمليه حسب مقدار كمية الفطر واخيرا اخر طبقه من اللزانيا واضيفي عليها كل ما تبقى من الصلصة ورشي جبنة الرومي وقليل من زيت الزيتون على الوجه.
ادخليها الفرن الى ان تنضج حوالي 30 دقيقة على حرارة 180

الأفضل انك تجهزيها قبل دخول القرن بساعتين وإلا اذا كنتي مستعجلة فاسلقي شرائح اللزانيا لمدة 3 دقائق

يـــــــا رب تــــعــــجــــبــــكــــم
تسلم ايدك يا زوزو وتسلم ايدك يا مسلمه على الكيكه
ENNACATحسبي الله ونعم الوكيل

مصر وبس
هاااااااااالو
المهم

يا ايمااااااااااااااان
ياااااااااااااااااااااام ياسمين
تعااااااااااااالى لو سمحتى
على فكره يا بنات ايمان عندها وصفه محشى كرنب

سررررررررررررررريه

http://forum.hawaaworld.com/showthre...90#post5183490

ايمان
مش تبخلى بيها بقى على كل البنااااات وخصوصا الى بيحبوا المحشى زى
لاتنكسر .. ماأحد ٍ مثل قلبي خسر .. لاينثوي عزمك وحيـــل الله قوي ..قاااادر يفرجها بعد ضيق وعسر
اللهم لك الحمد كما ينبغى لجلال وجهك وعظيم سلطانك
ايه ده يا منمون
حالتك تحت الصفر ليه؟؟؟؟؟؟؟
لاتنكسر .. ماأحد ٍ مثل قلبي خسر .. لاينثوي عزمك وحيـــل الله قوي ..قاااادر يفرجها بعد ضيق وعسر
اللهم لك الحمد كما ينبغى لجلال وجهك وعظيم سلطانك

الساعة الآن 11:02 .