neshoo
neshoo
تسلم ايدك
lameita
lameita
ألف مليون شكر أخت رواء الأسلام
أشكرك لردك وإفادتك .. وأطباقك جميله جدا وزيدينا من تجاربك
رواء الاسلام
رواء الاسلام
شو هالحلاوة هذه كلها يا رواء الاسلام... الله يعطيك العافية... بس فيه صور ما ظهرت عندي :icon33:
شو هالحلاوة هذه كلها يا رواء الاسلام... الله يعطيك العافية... بس فيه صور ما ظهرت عندي :icon33:
نيشو شكرا لمرورك حبيبتي
لامايتا حبيبتي انا تحت امرك في اي سؤال و شكرا لذوقك
رواء الاسلام
رواء الاسلام
فطير بالعجوة بعجينة العشر دقائق

المقادير

مقدار من عجينة العشر دقائق ـــ مقدار من العجوة ــ قال زبدة ــ قرفة ـ سكر بودرة

الطريقة

اسيح الزبدة في طاسة و اضيف عليها العجوة لحد ما يمتزجوا مع بعض

افرد الهجينة على شكل مستطيل و ارش عليها القرفة

احط شوية من العجوة عند طرف من اطراف العجينة

الف العجينة زي السويسرول و اقطع مكعبات الحجم اللي انا عايزاه

ارصها في صينية مدهونة زيت و ادخلها الفرن على حرارة 200 لحد ما تحمر

اخرجها من الفرن و ارش عليها سكر بودرة

بيكون شكلها كدة في الآخر

و بالهنا و الشفا
رواء الاسلام
رواء الاسلام
كيكة الموز

المقادير:

2 كوب دقيق ــ 1 و نصف كوب سكر ــ نصف كوب زبدة ــ نصف ملعقة بيكنج بودر ــ نصف ملعقة بيكربونات صوديوم ــ 2 ملعقة فانيليا ــ 2 بيضة ــ نصف كوب لبن ــ 5 موزات مهروسة ــ ربع ملعقة ملح

الطريقة:

نخلط السكر مع الزبدة لحد ما تكون زي الكريمة و بعدين نضرب البيض مع الفانيليا و نضيفهم للسكر و الزبدة و نخلط كويس
ننخل الدقيق مع البيكنج بودر و البيكربونات و الملح ثم نبدا نضيفة على مراحل بالتناوب مع الموز المهروس و نضيف نصف كوب الحليب اثناء الخلط و نخلط كويس و نسويها في فرن متوسط لمدة ثلاث ارباع الساعة