طبعا من كثر الوصفات اللي ودي اطبعها من هالمنتدى ما عرفت شو اسوي ماكنت اريد اطبع الوصفات وانساها بعدين فقمت اسوي ملفات في الكمبيوتر للحلويات والمعجنات والباستا وغيرها وقمت اخزن الاكلات فيها

بس المشكله صار كل ملف يتكون من الف صفحه او اكثر مشالله فبعد قمت اخربط وايد الحين

بنات ياريت كل وحده تخبرنا عن طريقتها في حفظ الوصفات هل تطبعهم؟
واذا تطبعهم كيف ترتبهم
واذا تخزنهم بس في الكمبيوتر كيف طريقة تخزينها؟

بنات ياريت الكل يشارك ولا تفشلوني لانه من صدق محتاره
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

انا هقولك انا بعمل ايه , بصي يا ستي
طريقة (1) بعمل ملف باسم كل اخت يعني مثلا ام عزيزان , ام علاء , دون , Ronii واكتب فيه كل الطبخات واعمل في صفحة فهرس لكل الاكلات اللي في باقي الملف فسهل اني لما اجي اعمل اكله افتح الفهرس بس وادور عليها.

طريقة (2) اعمل ملف مثلا للحلويات وواحد للحادق واسميه favorites واحط فيه برضه فهرس وده بيبقي للحاجات اللي بحبها.

الطريقة (3) وديه بقي بعمل ملف كامل word للحاجات اللي دايما استعملها في كذا اكله زي مثلا الباف بستري, عجينة العشر دقايق, يعني

فبكدا الاقي الحاجة لحد ما بسهولة , وعامة حاولي تحفظي الحاجة من حد انتي بتثقي فيه علشان متمليش الدنيا وصفات مكن متبقاش مظبوطة

وياريت بقية البنات تقولنا بتعمل ايه ويارب اكون افدتك
والله أنا مثلك
من كثررر ما خزنت من وصفاااات نسيت نصهااااا
وأجلس أدور عالوصفة اللي أبغاهاااا ساااعة

بس بديت ألحين أعمل زي ما قالت الأخت " marwella " مشكورررة طبعاً ..
عملت لكل عضوة ملف باسمها
ورااح أعمل الفهرس
أتوقع كذا أسهلللللللللللل

انا عندى نفس المشكله ونزلت موضوع اسال اعمل ايه ودوه الكمبيوتر وفعلا البنات ساعدونى فيه جدا
بس انا توصلت لشئ اساسى انى احفظ الوصفات كمان حسب الموقع بس لسه ما طبقتش ونستنى اراء البنات
لاتنكسر .. ماأحد ٍ مثل قلبي خسر .. لاينثوي عزمك وحيـــل الله قوي ..قاااادر يفرجها بعد ضيق وعسر
اللهم لك الحمد كما ينبغى لجلال وجهك وعظيم سلطانك
انا في ال favorites..والأكلة اللي تعجبني وتنجح أكتبها في دفتري حق الطبخ واحذفها من الكمبيوتر
الله يرحمك يا ماما

الساعة الآن 06:39 .