nevena

nevena @nevena

عضوة فعالة

ما هي طريقه العاشوراء

اطباق عالم حواء

الاخوانت العزيزات
ياريت اللي تعرف طريقه العاشوراء تكتبها وكل سنه وانتم طيبين
4
3K

هذا الموضوع مغلق.

Ghdoo
Ghdoo
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
حبيبتي انا كمان بسأل عن هذه الأكله من مده وقامت احدى الأخوات بالرد في قسم الحلويات
ارجو ان نجد طريقه اخرى للأفاده
امكن يجوبوكي انت واكون انا ماني عجباهم :21: :22: :34: :13:
طوق الياسمين
طوق الياسمين
الغالية nevena
ازيك وازاي البسطرمة ها خلصت ولا لسه:)
أختي العاشوراء سهلة جداً وأنا عادة لا أعرف عمل أي أكلة إلا بالمقادير لكن هذة الأكلة بالذات مش عايزة مقادير هم شوية قمح انقعيهم وبعدين حطيهم على النار مع ماء وكل ما جفت المية زيديها حتى ينضج،ثم حلي القمح بالسكر العادي أو الناعم وضيفي المكسرات اللي عندك(زبيب،صنوبر،لوز مقشر،فستق حلبي مقشر ..) وممكن تضيفي له شوية نشا لو حبيتي يجمد زيادة .
في النهاية أضيفي بهارات اللي بتحبيها (قرفةبودرةأو ينسون حب أو الاثنين) ولا تنسي ماء الزهر أو ماء الورد وتطفي النار بعد ما تحطيهم علشان مايتغير نكهة ماء الورد أو الزهر .
وهذي اللينك للعاشوراء التي كتبتها أمس لGHADOO
العاشوراء

الغالية GHADOO
الأخوات يا حبيبتي ما بيقصروا بس قليل مننا بتعرف هالأكلة بالعاشوراء والأغلبية بيعرفوها باسم الحبوب أو القمح المغلي أو قمح العيد.
كمان إنتي لو وضعتي زي nevena الحلوى بالعنوان كان لفتي نظر الأخوات أكثر فأنا مثلا كنت بالصدفة قاعدة أبحث عن الحلويات فوجدت عنوان يطلب المساعدة فدخلت أشوف إذا أقدر أساعد أو لا...
نصيحة المرة القادمة أكتبي بالعنوان ما تريدينه حتى تسهليها عليكي وعلينا :)
أنا راجعت المزيد من الكتب اليوم وممكن تستفيدي وتعملي العاشوراء بطريقة ثانية من خلال ما كتبته اليوم.

وصحتين على قلوب الجميع :33: :33: :33:
toaa
toaa
اختى / NEVENA

حبيبتى طريقة العاشوراء انا كتبتها فى باب الحلويات

ارجو ان تقرئيها و انشاء الله تنفذيها و كل سنه و انتم طيبين
nevena
nevena
طوق الفل والنرجس والريحان....والياسمين
الف شكر
وسوف اعملها ان شاء الله
اما عن البسطرمه فهي روعه عملتها 3 مرات روعه الله يعطيكي الصح و العافيه وراحه البالوالله بدعي لكي و دائما مساعداني

الغاليهtoaa
thank youوان شاء الله اعملها بطريقتك