Analysis Services
  • «
  • <
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • >
  • »
عزيزتى العباية ستر مو تروحى تزينها وتلفت الانتباه فيها اتقي الله اختى والله انى اخاف عليك من نار عرضها اإن من سنّ سنة حسنة بين الناس كان له اجرها وأجر من عمل بها , ومن سنّ سنة سيئة بين الناس كان عليه وزرها ووزر من عمل بها إلى يوم القيامة ) !!!!
لسموات والارض
18-12-1426 هـ, 05:12 صباحاً

ممكن تفتحي مشغل يكون خاص ليكي ونعملي الموديلات اللي انتي عايزاه وتبئي انتي المصممة الاولى وتكسبي الزباين اللي بيروحوا للخياطين
18-12-1426 هـ, 10:24 صباحاً

شكرا لكم جميعا على ردودكم
بس والله انى صادقة يمكن فى العيد الماضى قعدت ساعة اشرح للراجل موديل عباية وحأوصفها لكم وما شفت واحة لابستها بس علشان لو شفتوها بعد كده تعرفوا انى صادقة كنت عايزة عباية بكم ضيق واخره زى كم القمصان الر جالى ألى بييجى بحليه ( زى كم الدفة كدة مش عارفة اشرح اكثر ) بس يجى الاخر كبير وضخم وبه فص كبير
الاخوات الى نصحونى علشان العباية والله الحمد لله انا بقيت البسها حتى فى مصر ملونة بس عباية وهانت كل شىء خطوات
حتى عباياتى الملونة جميلة وطبعا التعامل فيها من حيث دمج الاقمشة والالوان
حتى اننى لايعجبنى شغل السوق واقول فى نفسى انا اعمل احسن وعلى الاقل بحس انى مش ماشية زى كل الناس حتى فى نوعية الاقمشة
اما المجوهرات فبحب التعامل فيها جدا يعنى حتى بشترى الحاجة الجاهزة واغير فيها بس علشان تكون غير
اما المشكلة فهى كيف استغل هذه الموهبة
يمكن انا قلت مقدمة اردت بها ان اوضح ان وضعى لايسمح لى بأن اذهب مثلا الى محل وابيع تصميمى وكمان زوجى لن يسمح بأن اعمل اى مشروع خاص
كيف اقدر استفيد من ذلك انا حاسة ان بداخلى طاقة محصورة
صحيح انا مش محتاجة والحمد لله بس برضه حاسة انى عايزة ارضى نفسى بس كيف فى هذه الظروف المحكمة
لو واحدة عندها فكرة ياريت
18-12-1426 هـ, 11:17 صباحاً

اختي الحبيبه
الله يزيدك من فضله
وتعرفي الان النساء تجري وراء الجديد والمميز الله يرحم الحال
لكن حبيبتي
اهم حاجه ان نلتزم بشروط الحجاب الشرعي
كان تكون واسعه فضفاضه غير مبينه حجم الاعضاء
سميكه غير شفافه
الا تكون لباس شهره
الا يكون الحجاب زينه في نفسه ما يكون مخرم ولا مطرز او فصوص بان لا تتميز بشي يجذب الأنظار
لان الهدف من العبايه هو تغطية وستر زينة المراه وليس اظهار زينه تسترق ضعاف النفوس
كذلك حبيبتي اذا نويتي تصميم العباءات - وفقك الله ونفع بك الاسلام والمسلمين-
فاجعلي قدوتك حجاب امهات المؤمنين
لان من سن في الاسلام سنة حسنه فله أجرها واجر من عمل بها من غير ان ينقص من اجورهم شيئا ومن سن في الإسلام سنة سيئة فله وزرها ووزر من عمل بها ) او كما قال عليه الصلاة والسلام
عوضي بنات المسلمين عن عباءات المحاربين لدين الله والتي نشرت السفور بين فتياتنا بدءا بحجابها وتهدف الى نزعه بالتدريج
يريدون ان يطفئوا نور الله بأفواههم ويأبى الله إلا أن يتم نوره ولو كره الكافرون)
ولا ننسى وصية النبي صلى الله عليه وسلم النساء عند خروجهن للمسجد أن يخرجن تفلات ، غير متبرجات ولا متطيبات ، فيجمعن بين فعل السنة ، واجتناب الفتنة .
وكذلك أمرهن باسبال ذيولهن ذراعا للستر واجتناب الفتنه
وقوله عليه الصلاة والسلام (ما تركت بعدي فتنة أضر على الرجال من النساء
)
فما نقول في عصرنا هذا من عظم الفتن و ضعف الايمان؟!!
19-12-1426 هـ, 09:59 صباحاً

ياحبيبتى أظن انى بتكلم هنا عن عباية وليس عن أى شىء اخر
وأظن كمان واضح من حتى وصفى لهم انها اغلبها كما قلتى
وعموما كده الموضوع خرج عن اصله
وشكرا لكم
19-12-1426 هـ, 10:50 صباحاً

الساعة الآن 08:41 .

تنبيه: كل ما يطرح من مشاركات في موقع عالم حواء يمثل رأي كاتبه فقط ولا يمثل رأي إدارة الموقع.
© 1998-2017 Hawaa Forum, Co.‏