أبى الطريقة الصحيحة للأرزالمسلوق مثلا 2 كوب أرز كم يحتاج ملح وماء السلق وكم أخليه يغلى حتى يطلع أوكي ونثري لأنه كله يطلع عندى قاصر ملح أو حب مع أني أسوى أكلات كثيره ولكن الرز معقدنــــــــــ ــــــ ي

الغاليه انا كمية الماي مب محدده احط الماي الي اباه دام انتي تبينه نثري و ملعقة و نصف ملح للكوب الواحد و انا استخدم كوب الكوفي

الارز لازم تغسلينه و تخلينه في الماي ساعه او نص ساعه

و بعدين حطيه في الماي و خليه تقريبا 7 دقايق بتشوفين حبات العيش كبرت مع اضافة شوية زيت

بس انا ما اتعامل مع الاكواب
اختى فى الله ام عبيد
لو ارز سادة بدون شعريه اضع لكل 1كوب ارز كوب ونصف ماء مغلى يعنى لما الكوب ونصف ماء يغلى اضع الكوب ارز وضاعفى الكميه زى منتى عايزه
اما لو ارز بشعريه لكل 1كوب ارز 2كوب ماء يعنى احمر الشعريه وبعدين احط ال2كوب ماء والملح (نصف معلقة شاى) وبعد غليان الماء اضع الارز المغسول والمصفى من الماء وبعد ما الماء ما يغلى تانى ويتشرب شويه اغلق الحله كويس واوطى النار زى الشمعة(لفوق) واضع الصاجة او الشياطة تحت الحلة وبعد ربع ساعة بالكتير يكون الارز استوى اكشف الحلة عشان الارز يتهوى قبل التقديم بعشرة دقائق ونفس الطريقة لو الارز سادة(بدون شعرية)
هذه المقادير لا تطلب نقع للارز لان فى النقع سوف يتشرب ماء ولا يحتاج للكميه السابقة
من مواضيعى
صنفرة طبيعية للجسم
طريقة عمل المايونيز
الزبادووووووو

[
برنامج فتاوى ابن تسمية http://forum.hawaaworld.com/showthread.php?t=628200

ملفات باور بوينت تحفة
http://forum.hawaaworld.com/showthread.php?t=661396

اللهم اغفر لى ولوالدى ولزوجى ولجميع امة المسلمين والمسلمات والمؤمنين والمؤمنات الاحياء منهم والاموات
امين
[grade="FF1493 800080 00BFFF 4169E1 00008B"]

والله بالنسبة للرز حد يقولج الماي دبل الرز وحد يقولج نفس الكمية بس انتي جربي بالبداية مثلا 3 أكواب رز مع 4 أكواب ماي.. والملح لازم تذوقين الرز وطبعا لاتنسين البهارات الصحيحة.. وشوية زيت..

والوقت تقريبا بحدود العشر دقايق اذا تبينه نضج كامل واذا نص سلق بس 6 أو 7 دقايق..

والبنات بعد بيجاوبونج مابيقصرن..

ينقل لأطباق حواء..
¸.

( `•.¸
`•.¸ )
¸.•
(`'•.¸(` '•. ¸ * ¸.•'´)¸.•'´)
«´¨`.¸.*..*المسافر *..*.¸.´¨`»
«´¨`.¸.* *. ¸.´¨`»
(¸. •'´(¸.•'´ * `'•.¸)`'•.¸ )
.•´ `•.¸
`•.¸ )