مدام وائل

مدام وائل @mdam_oayl

محررة برونزية

انفلوانزا الطيور ودخلت مصر...هتطبخى ايه بديل؟؟؟؟

اطباق عالم حواء

انفلونزا الطيور دخلت مصر وبتنتشر صحيح بيقولوا الفراخ مش فيها حاجه واكلها عادى بس برضو كل الناس قلقانه

وصحيح وصل ثمن الفرخه اللى وزنها 2 كجم : 2جنية مصرى بس برضو الناس مبتشتريش

على النقيض فيه ناس بتربى فراخ وبط وحمام كثير فوق السطوح ورافضين شيلوا الطيور ومتمسكين برأيهم

اما البيض ... برضو مش هناكل بيض وخصوصا اللى فى الكيك والعجة واى عجينه معموله من البيض و ( المايونيز)

اما اسعار اللحمه والسمك والخضار( ومش عارفه ليى الخضار كمان) ولعت !!!

طيب والحل فكرتوا فى بدائل....؟؟؟؟؟

بس نقول كلام معقول يمكن فعلا عمله لان مش معقول هنعمل فول وطعمية على الغذا

مستنيه آرائكم ونشوف هنعمل ايه ؟؟
13
1K

يلزم عليك تسجيل الدخول أولًا لكتابة تعليق.

تسجيل دخول

egypt-jasica
egypt-jasica
صباح الخير يا إيمان
وحشتينى كتييييييييييييييييير
حقيقى عندك حق ده مشكله وخصوصا ان الأطفال بتفضل كتير تاكل الفراخ عن اللحوم والسمك مش بينفع تاكليها اكتر من مرتين فى الأسبوع وفيه ناس مش بتحب السمك اصلا

بس ممكن نرجع لبعض الأكلات الشعبية
الكشرى بأنواعه
ممكن بطاطس مهروسه ومحمره مع باذنجان بالخل والتوم أو صينية مسقعة
ممكن صينية قرنبيط بالصلصه فى الفرن
ممكن اكلة كرشه وممبار أو مخ ولسان
عكاوى
بفتيك لحمه
انواع من الكفته (كفتة مشويه - كفته بالبطاطس - همبورجر)
فتة مكدوس
فاصوليا او لوبيا
عدس بجبه (أسود)
عدس اصفر (فتة او بشعرية مع شوربه)
انا عارفه طبعا ان صعب نستمر بكده بس
لكن ده بعض الحلول مع اللحوم والسمك
Noody30
Noody30
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

اهلا يا مدام وائل، وحشتيني و الله

شوفي كلامك سليم و ام ياسمين ما شاء الله قالت لك قايمة معقولة اوي، اضيف لها كمان المكرونات بكل اشكالها و انواعها و ما شاء الله دون حطت لنا طرق كتير اوي لها، و عندك صواني الرقاق و الجلاش و ممكن تنوعي في حشوها مرة عصاج و مرة خضار سوتيه و مرة جبنة قريش او جبنة بيضاء بالزعتر او النعناع و عندك كمان المقلوبة بالباذنحان او القرنبيط و انواع الرز و جنبه كفتة او لحمة محمرة او بفتيك

يعني باختصار نستبدل الفراخ باللحمة الفترة دي لحد ما الامور تهدى و تعدي الازمة دي على خير ان شاء الله
حبيبة من مصر
حبيبة من مصر
مدام وائل
انا حسيت انك من مصر وفرحت جدا وممكن كل واحده فينا تنزل اللي عندها وخصوصا ياريت اللي عندها وجبات سهله وسريعه .وياريت تقدروا تفيدوني أبني بيحب الفراخ جدا وخصوصا الفليه ومش عارفه أعوضع ازاي لأنه مش بيحب اللحمه بكل انواعها وجزاكم الله خير
رواء الاسلام
رواء الاسلام
هي فعلا مشكلة انا كمان في المانيا اكتشفوا المرض و طلعا منعت الفراخ و البيض لكن البديل لحمة و انا مش باحبها اوي انا و الولاد
و السمك هنا غلي نار
ربنا المعين يا رب
Noody30
Noody30
يا حبيبة، انا عاملة ملخص لملفات دون للاكلات المصرية حتلاقي فيه اكلات كتير تعتبر بدائل للدجاج و اللحوم كمان و فيه اكلات كتير سهلة اوي

رواء يا حبيبتي ربنا يعينكم و يقويكم في غربتكم و نسمع عنكم كل خير

اللهم ارفع مقتك و غضبك عنا