وهل لازم نعبي القلايه كميه الزيت المطلوبه في الكاتلوج ........
موضوع اكثر من رائع
انا كان لي تعليق على القلاية الكهرباء دلوقت في منها احجام و ممكن كمان توضع في غسالة الاطباق لتمظيقها و انا الل اعرفه انك ممكن تقلي فيها كل حاجة و بيكون مكتوب عندك كل حاجة محتاجة درجة حرارة قد ايه
يا رب اكون افدتكم
موضوع اكثر من رائع

لكن القلايه الكهربائيه انا اعتبرها من الاجهزه الاساسيه عندي بالمطبخ خاصه اللي عندها عزايم او وقت رمضان لانها توفر لك مساحه في الفرن وبعدين تقدرين تستعملين الزيت الي فيها مره ثانيه بس لاتقلي فيها السمك او الربيان خذي من الزيت الي فيها وقلي السمك بس بصراحه الكنتاكي والسمبوسه تطلع فيها غير شكل

اما بالنسبه للجهاز اللي اشتريته وندمت عليه هو فرن خاص بالبيتزا حرام ما استخدمته الا مره وهو ماركه كينود بس ما يصلح الا لبيتزا وحده يعني انتظري لغايه ماتخلص حتى تقدرين تسوين الثانيه والطعم مايفرق عن اللي تسوينها بالفرن
[frame="7 80"]
اقتباس مشاركة  (! بنت قطر !)
موضوع اكثر من رائع

لكن القلايه الكهربائيه انا اعتبرها من الاجهزه الاساسيه عندي بالمطبخ خاصه اللي عندها عزايم او وقت رمضان لانها توفر لك مساحه في الفرن وبعدين تقدرين تستعملين الزيت الي فيها مره ثانيه بس لاتقلي فيها السمك او الربيان خذي من الزيت الي فيها وقلي السمك بس بصراحه الكنتاكي والسمبوسه تطلع فيها غير شكل
[ ]نعم أنا كمان يا بنات ما أقدر استغنى عن القلاية الكهربية و القلي فيها متعة و آمان بإذن الله
و لا يشرب زيت و لا ينقص الزيت إلا بقدر ضعيف جدا
و بالنسبة لقلي السمك أو الربيان أو البفتيك
فطبيعي أن ترمي الزيت بعد القلي سواء أن استخدمتي القلاية أو أستخدمتي غير القلاية لإنه بيكون غير نظيف هذا أمر متفق عليه بصفة عامة في القلي
بعد قلي كمية السمك بترمي الزيت و هذا أمر معروف القلي سواء بالقلاية أو بغير القلاية
- و ميزة القلي في القلاية بيعطي درجة واحدة للقلي و خاصة السمك و الكنتاكي ممتازةةةة

_ ملحوظة بالنسبة للتنظيف أنا لا أغسلها أنا امسحها بورق مناديل المطبخ بعد( رمي الزيت طبعا )ثم أبل قطعة بالماء ومنظف المواعين خفيييف و أمسحها ثم أبل قطعة أخرى بماء و أنشف
و نصيحة لا تغسلونها بالماء و الليفة ترى لون القدر حق القلي بيغير و بتنكحت الطبقة الأولى حتى لو كانت الليفة ناعمة
و لا أرى فرق بالتالي بين القدر اللي ينفك من القلاية و بين الثابت و عندي الأاثنتين ولكن اللي من ( تيفال ) أحلىى

كثرت الكلام معذرة أحببت أفيدكم

_____

أما بالنسبة لي الجهاز اللي أندم على شراؤه صواني الكيك اللي بها رسوم الوردة الغاليةةةةة جبتها من أمريكا و رميتهم لأنهم يغثونك لما تطلعي الكيك و لازم تبطني الصينية بدقة حتى تخرج لك الوردات بشكل منتظم و ناهيكم عن الغسيل متعبببب لو التصقت الكيكة بالصينية
و مشكورة أختي على الموضوع و مشكورات أخواتي المشاركات [/frame]
شكرا لكل الي شاروكو بالموضوع بانتظار المزيد

الساعة الآن 06:22 .