اقولك على طريقته هى سهله انا عندى واحه وبعمل بها احل مخروطه سواء بالبخار واو انشفها فى الفرن
اولا تعجنى الدقيق بماء بارد وتكون العجينع على قد ماتقدرى ناسفه جدا يابسه وبعدين تكوريا وتضعى جزء منها فى العجله الاولى بعد ما تظبطيها على رقم 6 وترشى شويه دقيق وانتى بتلفى اليد بتاع المكنه حتنزل من الناحيه التانيه مفروده اسطوانيه تضعيها على الرخامه وترشى تحتها دقيق وفوقها دقيق كتير وبعدين تاخديى الفطيره المفروده دى وتحطيها والجزء الثالث للمكنه مع وضع قليل من الدقيق عليها حتنزيا شرايط رفيعه او سسميكه على حسب المكان الموضوعه فيه الفطيره الاول تكون حطه منخل سلك يستفل الى ينزل من الفطيره وبعدين رشى عليهم شويه دقيق نخليهم من المنخل لينزل الدقيق الزياده وخديهم سويهم عل البخار واتركيهم حوالى نصف ساعه على البخار كبعد ماتستوى ضعى عليها الزبده فى طبق مش فى المصفه طبعا ولو حبه تحط العسل عليه انتى وراحتك وبالهنا والشف
مى صبرى ما قصرتي يا اختي بجرب اعمل بس انا اللي فهمتة ان المخروطة شكلها مثل المكرونة الرفيعة طويلة مثل الشرائط صح في انظارك
نعم اختى الغاليه المكنه الى انا اقصدها بتفرد العجينه وبتعمل المخروطه امامحمصه او مبخره على البخار اقصد
اللى انت بتقصديها عباره عن ايه بالظبط
اقصد هذة المكينة بالضبط لكن كان في البداية سؤالي ان يوم اريد اعمل فطائر بس اريد افرد بالمكينة تطلع فرد العجينة مب سيدة يعني مب مثل يوم اعمل بايدي تطلع الفطائر احلي شكلها ما ادري السبب ليش رغم اني اضع دقيق
اقتباس مشاركة  (برتغالة حامضة)
بنات مدام انفتح طاري المكينة حابة استفسر انا عندي هذة المكينة بس يوم افردها تطلع لي مثل الكرشة يعني قصدي مب ناعمة اتجي معاي يوم اسوي بايدي تطلع احسن بس حابة استخدمها فيا ليت اجد عندكم الحل
كل الشكر لأم عزيزان على هذا التوقيع الجميل
..

الساعة الآن 12:36 .