بالمختصر وامتدادا للموضع سابق لى لحل مشكله البنات اللى يعملوا نفسهم جادات
اولا الهدف من الموضوع تقليل التلاعب وضياع الوقت والجهد من قبل البعض من الزبونات
ثانيا تبادل معلومات بين الناجرات بسريه نامه لمعرفه تاريخ الزبونه من حيث التعامل
انا توصلت للاتى
1- التاجرات عليهم وضع الاسعار على البضائع لان هو العامل الرئيسى اللى الزبون يقرر على اساسه يشترى او لا
2- تكاليف الشحن ممكن على السؤال عنها نظرا لاختلافها من دول لاخرى والكميات المطلوبه
3- التعرف على الزبوتا ت الغبر جادات من خلال
* ترد عليك كل مرا بسؤال واخرى شى تقول ظروفها ماتسمح طب سورى اللى ظروفها ما تسمح ليش من الاساس تسال طالما لاسعار موجودا
*التاجرات يتبادولون معلومات عن اسم معين واذا تكرر ان الاسم هذا له تاريخ فى ان فقط يسال بالتالى لاى سبب كان يغير رايه من هنى نعرف ان الزبونه تتلاعب لانها كررت تفس العمليه مع اكثرمن تاجرا
عزيزاتى الغرض بالاساس من الحل ماهو مادى ولكن وضع حد للمواقف المحرجه التى نوضع بها من قبل البعض من الزبونات اللى يدعون الجديه فى الشرا . لذا انا اقترح وضع تاريخ لك زيونه وطريقة تعاملها وتقييم جديتها بالتالى احنا التاجرات نتعاون بان نرجع الى بعض للاستفسار والسؤال
مثل ما الزبون ما يقبل ان يتلاعب عليه والتاجر يغشه نفس االامر للتاجر يعطى فرصه و3 بس بعدين خلاص لابد ينتبه من حقيفة الزبون
وشكر او***** نصل الى حل يرضى جميع الاطراف وهو اجتهاد شخصى فقط
11-03-1427 هـ, 03:08 صباحاً

لا توجد تقييمات لهذا الموضوع

يمكنك البدء بإعطاء تقييم عبر الضغط على النجوم أدناه:
5
4
3
2
1
اهلا عمري ...
انا لسه كنت كاتبه موضوع مشابه ليكي امبارح
لان فعلا زي مالزلونات يحبوا يعرفوا التاجرات الجادات من غيرهم

احنا برضه لينا الحق ...

بس لاقيت بنات دخلت علي موضوعي تقول ليش هالفضايح ؟؟... وكلام من هذا القبيل

فمش عارفه ازاي العمليه دي تتم

الحمد لله انا تعاملت مع بنات كتبييييييييير هنا بمنتدي حواء وكلهم ماشاء الله عليهم ممتازاااات ومختلفات تماما عن التهريج اللي بيحصل من المنتديات الاخري

ولكن فيه اتنين هنا اخدو ا مني اغراض ولم يرسلوا المبلغ لحد الان والغرررررررررريبه ان فيه منهم واحده تاجره هنا بالمنتدي
يعني هي تاجره وتعرف كيف بيتم التعامل ؟؟؟!!!!!!!
وهي بتتعامل بالدفع مقدما
يعني تقبلها علي غيرها وماتقبلها علي نفسها

ويمكن ده لغبائي ان وثقت فيهم ولكن خلاالاااااص انا حرمت ان افعل هذا الخطا تاني
11-03-1427 هـ, 03:18 صباحاً

شكرا جدا اختى على ردك واللى احنا متفقين على مبدء واحد ان التشهير والفضايح ما هى شغلنا لان باالاساس احنا مشغولين مع الزباين ويوسفنى الصراحه اللى حصلك انا اتوقع ان الى يقول ان الفكرا تسبب اساءة للزبون انا اقولها اذا انتى تاجرا وخايفه على مصلحتلك او انك تضررى لا بالعكس الامر راجعلك انك ماتشاركين البقيه من التاجرات فى الملف او االتاريخ اللى راح يتسجل لكل زيونه تمر علينا واحنا مانطعن بالزبونات الجادت لا بالعكس بس الظاهرا زايدا انا احب من كل تاجرا جادا انها اذا شاركت فى الموضوع اتقول اذا حابه تدخل فى التبادل المعلوماتى للزيونات او لا حتى التاجرات ذوات الخبرة المحددة يتلاشوا للى صار لغيرهم والمسلم لايلدغ من الجحر مرتين اجتماعيا تخلق مجتمع نظيف تشوبه الصراحه ومن الناحيه الدينيه هذا فيها ثواب لانك راح تنصحى زميلتك التاجرا بالمطب اللى انتى او غيرك وقع فيه اما اذا من تاحيه التشهير والفضايح ماراح يصير بالعلن والعام بالعكس انا اقلت تبادل ايميلات على الخاص بين التاجرات فقط لاغير
شكرا عزبزتى والله يعوضك خير وعتبريها صدقه عن اولادك وعن نفسك
11-03-1427 هـ, 03:29 صباحاً

السلام عليكم

هلا خواتي اشحالكن ان شا الله طيبات

بصراحة انا استغرب هذا الموضوع اللي حاطينه يعني تخيلوا نفسكم في سوق في اي مكان في العالم وكل واحد قاعد في محله وكل حد عنده بضايع شكل ممكن نفس البضايع وممكن غير بس يمكن طريقة العرض تختلف او السعر او حتى ديكور المحل ممكن هذا الشكل يجذب الزباين والثاني للأسف ما يجذب اي حد وممكن في محلات تكون ديكوراتها فخمة وااايد حتى لو كان السعر نفسه الموجود عند الاغلبية بس من الديكورات الواحد او فئات معينة تخاف انها تدش عن يكون غالي وتتفشل ما في داعي

المهم انتوا في السوق في محلاتكم تعرضون اللي عندكم والزباين رايحين ورادين وداشين وطالعين من محلاتكم ممكن حد اشترى من عندكم وحد ما اشترى بس ممكن ان اللي ما اشترى يفيدكم اكثر من اللي اشترى يعني ممكن ان عنده ظروف ما تخليه يشتري الحين يعني يادوب يسأل عن البضاعة ويطلع من المحل لكن ممكن بعد فترة يرد للمحل علشان يشتري هالبضاعة او ممكن يدخل المحل واحد من طرفه يدور على نفس البضاعة وصاحبنا اللي طلع من المحل بدون ما يشتري واللي صاحب المحل تم يسب ويلعن فيه لانه على قولته ضيع وقته على الفاضي يكون هذا الشخص هو اللي دل الناس المحتاجين لهاي البضاعة لها المحل

فالمقصود من كلامي انه ممكن انا نتم نسأل على البضاعة بكم في انواع ثانية كيف الشحن حتى لو ما كان عندنا النية انا نشتري الحين بس ممكن بعدين او ممكن علشان نقنع اهلنا بالشي اللي نريده بهاي الاسئلة وممكن علشان اذا حد كان يبا من هاي البضاعة ندليه عليها

يعني اللي يبا يتاجر يبيع ويشتري المفروض انه يتحمل كل الشخصيات لانا لو مشينا على كلامكم وسوينا هالقائمة اللي قلتوا عليها يمكن تيي هالحرمة اللي شطبتوها من قائمة الطالبين والزباين علشان تشتري شي هي محتاجتنه وما تلاقي منكم اذان صاغية بسبب قائمة مع احترامي الشديد " غبية " كتبتوها في يوم ما تعرفون الشركات الكبيرة والعالمية اللي هم ماسكين العالم كله ما سووو هاي القائمة فتييون انتوا ياصغار التجار وتسوونها والله اللي بتقعد تتحسس من هالحركات الاحسن انها تبطل سالفة التجارة لان التجارة يبالها مثابرة مو استفزاز وتحدي بين الزباين والتجار

واتمنى للجميع التوفيق ان شا الله دنيا واخره وارجو انكم ما تزعلون من كلامي بس صدق انا احب ان التاجرات ان شا الله الله يزيدهم خير ورزق بدون ما يسوون حساسية بينهم وبين اي زبونه كانت زينة والا تتسلى والزبونات احب انهم يحصلن على افضل العروض الموجودة بعد بدون اي مضايقة او حساسية من اي تاجرة من التاجرات الموجودات اهنيه او في اي مكان ثاني

والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

اختكم في الله

ام ناصر
11-03-1427 هـ, 04:14 صباحاً

لا طبعا اختي ضوء القمر 16
انا مابتكلم علي كده
بالعكس انا بالي طويلييييلللللللللللللللللللللللل جداااااااااااااااااااااااااااا

بس مش عاوزة حدد يقع في نفس خطئي
اقصد الجادات في الدفع
انا ارسلت لاتنين ولحد الان مارسلولي فلوسي ... مش بسبب عندهم لا بل مماطله وتاخير بدون سبب يعني من الاخر بيتهربوا من الدفع

لكن من ناحيه اننا في سوق عالطبيعه فده من حق كل واحد سواء شاري او لا انه يتفرج عالبضاعه ويتعجبه يا لا ....
11-03-1427 هـ, 05:28 صباحاً

الساعة الآن 06:05 .