حكايتى زى الى بيحصل فى الافلام

الأسرة والمجتمع

السلم عليكم يا حبيباتى كيفكم ان شاء الله كلكم تكونوا بالف خير :)
حبيت احكيلكم اللى صار معى عشان تعطونى رايكم ونصايحكم بدات حكايتى من وانا صغيره لما حسيت ان مشاعرى الصغيره بدات تتوجه حد واحد من قرايبى وطبعا لانى كنت صغيره ماكنت اعرف اخبى هالمشاعر حتى هو لاحظ وانا حسيت انه عنده شعورى ومن كتر مانا كنت صغيره وصل هبلى انه امه سمعتنى وانا بتكلم عنه مع واحده من قريباتى وضحكت :( وبالفعل وكانه صار فيه احساس عائلى فى كل انحاء العيله انه فلان لما يكبر حيخطب فلانه لما بلغت طبعا بطلت اتكلم معه او حتى اشوفه زى الاول وطبعا البعيد عن العين بعيد عن القلب كنت بنساه لطول المده اللى مابشوفه فيها بس لما اشوفه احس انى مرتبكه ايش تسموا هالاحساس؟؟ المهم صرنا فى سن الزواج وصار امه وابوه مايهتموا فيه زى الاول ويتعمدوا يتجاهلونى وكانهم بيقولوا لى لو بتفكرى فى شى انسيه تصوروا انا يحصل فيه كدا :icon33: المهم فجاه سمعنا انه خطب ما اكدب عليكم اتاثرت وبكيت وشلت هم حضور فرحه وحسيت بعيون الناس وهى بتراقبنى لما يحكوا عنه بس الحمد لله حاولت بكل استطاعتى ابين ان الموضوع مانه هاممنى وان شاء الله اكون نجحت المهم اجى فرحه والله حسيته ارتبك لما باركت له وفى فرحه تصوروا اشوفلكم مين بيبوصلى ؟؟؟؟اخوه طبعا انا مااجى فى بالى شى خصوصا انه اصغر منى بسنتين لكن اللى لفت نظرى ان سبحان الله يتصادف انى اقابله كتير بعد هاليوم وفى كل مره اشوفه بيبوصلى طبعا شكيت انه فى حاجه من هالاهتمام المفاجئ وخصوصا هالاهتمام الكبير اللى رجع من ابوه وامه وبعدين اسمعلكم انه عايز اللى يخطبها تكون بمواصفات معينه وكل هامواصفات فيه
ده غير كتير من المواقف اللى حسستنى انا وامى انهم حطين عينهم عليه والحين احنا عارفين انه حيخلص دراسته فى الصيف ايش رايكم ؟ بصراحه انا نفسى يطلبونى ونفسى اوافق بصراحه هو عريس مميز لاى بنت بس معقوله ده يحصل وكل عائلته كانت تعرف انى كنت مهتمه باخوه كيف حيكون شعورى وانا عارفه انه اخوه عارف او عالاقل مخمن انى متوقعه انه حيخطبنى بعدين انا خايفه من شعورى اللى مش عارفه افسر معناه انا زعلت لما خطب عشان لسه فى حاجه جوايا تجاهه منذ الطفوله ولا لانى خطب غيرى واحرجت امام العيله مانى عارفه انا فضلت فتره ما احب اشوفه هو ومراته ايش معنى هاده؟ بصراحه انا نفسى اخوه يخطبنى واعيش سعيده معاه انا عمري بيزيد والعرسان بتقل ولو اتقدم لى حتكون الفرصه اللى ممكن ماتتعوض
اخيرا عايزه اقول لكل واحده عندها بنوته ما تسمح بهالكلام عن خطوبه بنتها لفلان او لعلان حتى لو كانت صغيره جدا صدقينى هالكلام حيلازمها ويحرجها لما تكبر
12
1K

يلزم عليك تسجيل الدخول أولًا لكتابة تعليق.

تسجيل دخول

بطه151
بطه151
اختي اذا متل ما عم تقولي ان اخوه معجب فيك وامه عم تسمعكم انه رايدك ليش ما توافقي
وبالنهايه الزواج قسمه ونصيب
واذا الاخ الكبير كنت حاطه عينك عليه ورايدتيه وهو اخذ غيرك فما هي نهاية الدنيا هو لما خطب وتزوج ما سال عليك عمل متل ما بده
وانت اختي لما يطلبك اخوه باذن الله استخيري رب العالمين وتوكلي على الله وماهو عيب ولاحرام انك تاخذي اخو اللي كنت تحبيه
بس المهم انك تشيلي الاخ الكبير من بالك نهائيا وتشوفي الدنيا من عيون اخوه
والله يوفقك لكل خير
زهره نائمه
زهره نائمه
معقول :eek: 34 زياره ولا رد واحد :icon8: مع انى ما كتبت حكايتى الا عشان اسمع نصيحه او راى لوجه الله ارجوكم لا تخيبوا املى :icon33:
Rosee
Rosee
اذا تقدم له اخوه نصيحه لا ترفضيه الا بسبب

الايام يا اختي والعشره وزحمة الدنيا كفيله انها تنسيك اخوه

عادي يا اختي صارت كثير وممكن تصير معاك

الله يوفقك دنيا واخره
شمس بيتنا
شمس بيتنا
الله يوفقكـ
وااااافقي اذا تقدم>>>>>>> بعد الاستخارة طبعا
ومثل ما قالت روز راح تنسين اخوة

.
زهره نائمه
زهره نائمه
بطه 151 rosee شمس بيتنا شكرا كتير على اهتمامكم وردكم بس ادعولى ما يعملوا اللى عملوا تانى ويرجعوا يحسسونى انه غير رايه هالمره حتكون صعبه زى اللى قبلها واذا حصل انه غير رايه ربنا يبعت لى نصيبى قبل ما يتزوج
بنات انا بفكر فى هالموضوع ومهتمه بيه بس علشان اتزوج خايفه طريقه تفكيرى هاى تقودنى الى مالا يحمد عقباه :D