kind-crazy

kind-crazy @kind_crazy

عضوة جديدة

ارجوووكم ردوا عليا يا مبدعات الكروشية

الكروشيه والتريكو

انا نفسى اعمل جاكت كروشية قصير برباط و عندى البترون المشكلة انى مش عارفة ححتاج خيط قد اية لانى مش فاهمة المكتوب .....انا ححطة و اللى تعرف تقوللى

MATERIALS

BERROCO TOUCHE (50 grs), 3(4) hanks each #7914 Lemon Meringue (A) and #7970 Nectar (B) and 2(3) hanks each #7930 Green Tea (C) and #7920 Persimmon (D).

اللى فهمتة:
3او4+2او3+1=6او8 من الخيط 50 جرام..........صح و لا لأ:(

و سؤال تانى لو سمحتم ... هو مفرش السرير بياخد كام بكرة خيط و هل هو سهل زى ما انا نتخيلة يعنى مجرد مربع و اشتغله بالغرز اللى انا عايزاها؟؟؟؟
جازاكم الله خيرا":)
4
1K

يلزم عليك تسجيل الدخول أولًا لكتابة تعليق.

تسجيل دخول

دهب
دهب
أختى العزيزة أستحالة يكون جاكت كروشية يكون بس 50 جرام بس أنا مش عارفة قد أيه ؟ بصراحة
بالنسبة لمفرش السرير أنا بعمله وواخد منى حتى الأن 4 كيلو خيط هو بيبقى حسب الغرزة اللى أنت بتعمليها
والله الموفق
عاشقة صقر الليل
اختي بالنسبة للجاكيت ممكن يحتاج ل مئة جرام او اكثر انتي جيبي مئة وخمسين جرام واللي بزيد ممكن تعملي طاقية او حذاء للبيبي
بالنسبة للحرام او مفرش البيبي بحتاج 800 جرام وان شاء الله يكون هيك معك لانو كل وحدة بيختلف شغلها
تحياتي
ميرة بنتي
ميرة بنتي
دهب

معقووووووووووووول اربعة كيلو خيط واخد منك مفرش السرير
واووووووووووووووووووووووووو
ارجوكي اول ما اتخلصيه نزلي صورته اصل صار عندي فضول اشوف شكل الغرزة اللي بتاخد البلاوي ديه من الخيط

انا عندي سؤال ,, انتي وصلتي فين في مفرش السرير يعني خلصتي النص ولا فين بالضبط ؟؟؟؟؟؟؟؟؟
وعندي اقتراح
لما تيجي تفرشي المفرش على السرير او ترفعيه من على السرير خلي حد ايساعدك او ابتدي من دولقتي تمارين حمل الاثقال ههههههههه

kind - crazy
انا كمان بقولك مستحيل الجاكيت ياخد 50 غ بس
واولا واخيرا كمية الخيط بتعتمد على نوع الغرزة المستخدمة في الجاكيت

عندي سؤال , هل الجاكيت فيه الوان او خيوط مختلفة ؟ لو كده ممكن المقصود في المجلة من كل لون او من كل نوع بكرة 50 غ ,, يعني مثلا لو في الجاكيت اربع الوان او اربع انواع خيط يعني حتحاجي للجاكيت200 غ خيط يعني بكرة 50 غ من كل لون او من كل نوع

اما لو لون واحد فهل الجاكيت بكمام او من غير كمام ؟
لو من غير كمام والجاكيت قصير هاتي 150 غ مبدئيا وابتدي اشتغلي وبعد مدة من الشغل انتي حتحسي لو الخيط حيكفي او لا
اما لو بكمام اكيد مش اقل من 225 غ ده لو مش اكثر

وارجع واقولك
اولا واخيرا كمية الخيط بتعتمد على نوع الغرزة المستخدمة في الجاكيت

ونصيحة من اختك ,, خدي بزيادة خيط لان يزيد معاكي تعملي بيه حاجة تانية احسن ما ينقص عليكي الخيط في الجاكيت وما اتلاقيهوش تاني في السوق كده حتبقى ورطة بحق وحقيقي حتخسري تعبك ومجهودك عالفاضي >>>>>> وحدة بتتكلم بحرقة لما افتكرت اللي جرالها من ورا الغلطة ديه

اما بالنسبة لغطا السرير حسب السرير لو فردي او زوجي وحسب نوع الغرزة المستخدمة وحسب نوع الخيط لو تخين او رفيع
بس اكيددددددددددد مش اقل من 1000 غرام يعني كيلو

اكيد سميتيني السيدة لو عشان كل كلامي لو لو لو
ههههههههه

ربنا ايوفقك وايسهل خطاكي
kind-crazy
kind-crazy
دهب......انا قصدى 8 او 6 بكرات من ال50 جرام مش واحدة بس لان دة اللى انا فهمتة من البترون و مش عارفة صح و لا لأ. و الجاكت من الصور اللى انت حطتيها فى موضوع ليكى عن بترونات و هو قصير لحد تحت الصدر و بيطربط برباط و من كذا لون......اما بخصوص مفرش السرير انت شجعتينى انى اعملة لانى لسه مبتدئة و خايفة اغامر بس الله المستعان و لازم تورينا بتاعك لما يخلص اكيد حيبقى حلو زى صاحبتة ان شاء الله.

عاشقة صقر الليل......... انا معنديش بيبى لسة و الجاكت دة ليا انا و المفرش لجهازى بس شكرا" على المعلومة حبيبتى ان شاء الله اول ما اجيب البيبى حعملة المقرش بتاعة على طووووووول.

مروة........... ههههههههه لأ متخفيش مش حسميكى سيدة لو و لا حاجة.... و لولوى براحتك يا حبيبتى......و شكرا" على النصيحة.

بس بردة محدش قاللى هل المفرش بيتعمل زى ما انا متخيلة .....يعنى مستطيل عادى و اشتغلة بالغرز اللى انا عايزاها؟؟؟؟؟؟
و شكرا" على الرد اخواتى الاحباء