noors

noors @noors

محررة برونزية

كيف اجدد الجرين كارت

ملتقى الأحبة المغتربات

اخواتى عايزة اسالكم فى كيف يتم تجديد الجرين كارت من المفروض ينتهى شهر اكتوبر القادم ومش عارفة ما هى الاجراءات المتبعة لتجديده بمعنى هل هم بيقوموا بارسال خطاب لتحديد مقابلة ثانية مع زوجى ام من المفروض انا بتقدم بطلب للتجديد ومفروض بيكون قبل اد من الوقت يعنى اقدم عليه بكام شهر لانى خايفة انزل اى وقت وتحدث مشاكل عند الرجوع ياريت الا عنده معلومة يفيدنى واشكركم جدا
5
7K

يلزم عليك تسجيل الدخول أولًا لكتابة تعليق.

تسجيل دخول

adila.a
adila.a
YOU MUST CALL IMIGRATION OFFICE AND TELL THEM THAT YOUR GREEN CARD WILL BE EXPIRED AT OCTOBER
BUT IF YOU HAVE GREEN CARD FOR 5YEARS AGO YOU CAN HAVE AMERICAN CITIZEN
lolita2
lolita2
noors
لو انتي عندك الجرين كارد الاول لمدة سنتين او الثاني لمدة عشر سنوات
بيتهيالي انك عندك السنتين او علي اي حال
لازم تملي الفورمات بتاعت التجديد وترسليها لهم مع الاوراق المطلوبة الاخري قبل معاد انتهاء الكارد بتاعك بمدة 3 شهور او ممكن قبلة
يعني حينتهي في اكتوبر يبقي تقدمي ورقك في يوليو (3 شهور قبل )
وبالنسبة للسفر يفضل ولا زم انك تستني الريسيت او الجواب الي حيوصلك منهم يقولك فية ان هما استلموا ورقك وحينظروا فية والجواب حتلاقي فية مكتوب انة ممكن تسافري بالجواب دة لمدة سنة يعني تخري وتيجي ولازم تيجي قبل معاد انتهاء الجواب بالطبع
اي سؤال انا حاضرة
noors
noors
noors لو انتي عندك الجرين كارد الاول لمدة سنتين او الثاني لمدة عشر سنوات بيتهيالي انك عندك السنتين او علي اي حال لازم تملي الفورمات بتاعت التجديد وترسليها لهم مع الاوراق المطلوبة الاخري قبل معاد انتهاء الكارد بتاعك بمدة 3 شهور او ممكن قبلة يعني حينتهي في اكتوبر يبقي تقدمي ورقك في يوليو (3 شهور قبل ) وبالنسبة للسفر يفضل ولا زم انك تستني الريسيت او الجواب الي حيوصلك منهم يقولك فية ان هما استلموا ورقك وحينظروا فية والجواب حتلاقي فية مكتوب انة ممكن تسافري بالجواب دة لمدة سنة يعني تخري وتيجي ولازم تيجي قبل معاد انتهاء الجواب بالطبع اي سؤال انا حاضرة
noors لو انتي عندك الجرين كارد الاول لمدة سنتين او الثاني لمدة عشر سنوات بيتهيالي انك عندك...
اشكرك جدا adila و lolita انا فعلا معايا سنتين معلش سؤال تانى انا ببعتلهم الاوراق والفورمة بدون ان انتظر منهم ان يبعتوا لى خطاب ليخبرونى بتقديم الاوراق ومليون شكر
lolita2
lolita2
noors
انتي الي لازم تبعتي ورقك والفورم لان هما مش حيبعتولك انتي الي لازم تبعتي ورقك كلة ولو في محامي حيقولك الورق المطلوب طبعا
انا عن نفسي قدمت من حوالي شهر ومنتظرة الجواب الريسيت الي يقول انهم استلموا الورق لاني عاوزة انزل اجازة مصر في اقرب وقت ممكن
علي فكرة ان من اسكندرية وبيتهيالي قريت ليكي مشاركة قبل كدة بيتقولي لانك اسكندرانية كمان علي ما اتذكر
شميت ريحة البحر وشفت الكورنيش لما بشوف واحدة من اسكندرية في المنتدي
اي سؤال انا حاضرة
noors
noors
noors انتي الي لازم تبعتي ورقك والفورم لان هما مش حيبعتولك انتي الي لازم تبعتي ورقك كلة ولو في محامي حيقولك الورق المطلوب طبعا انا عن نفسي قدمت من حوالي شهر ومنتظرة الجواب الريسيت الي يقول انهم استلموا الورق لاني عاوزة انزل اجازة مصر في اقرب وقت ممكن علي فكرة ان من اسكندرية وبيتهيالي قريت ليكي مشاركة قبل كدة بيتقولي لانك اسكندرانية كمان علي ما اتذكر شميت ريحة البحر وشفت الكورنيش لما بشوف واحدة من اسكندرية في المنتدي اي سؤال انا حاضرة
noors انتي الي لازم تبعتي ورقك والفورم لان هما مش حيبعتولك انتي الي لازم تبعتي ورقك كلة ولو في...
اشكرك جدا lolita2 انا فعلا من الاسكندرية ونفسى ان شاء الله انزل قريبا ربنا ييسر لنا الامور ان شاء الله