انا لما شوفت المواضيع الحلوة قلت إنى لازم أعملهم فى البيت حاجات حلوة زى اللى انتو بتعملها ماشاء الله عليكم <<< تحمست

بس عندى سؤال أزاى ألون الكريم شنتيه ؟؟
وازاى أضيف ألوان على الكيكة أثناء تزويقها ؟؟
انا بلاحظ ان الجيلى بيكون لونه خفيف ؟؟
رجاء لا تبخلوا عليا بالاجابة

عشان ماما وبابا واخواتى يدعولكم لما يكلوا الحلويات
12-05-1427 هـ, 09:31 صباحاً

لا توجد تقييمات لهذا الموضوع

يمكنك البدء بإعطاء تقييم عبر الضغط على النجوم أدناه:
5
4
3
2
1
شوفي حبيبتي :
الون الكريم شنتية تجي سائله مجموعة مع بعض او كل لون لوحده تلاقيها با لسوبر ماركت بجانب علب الكيك وادوات تزينه من الكريمات.
تضيفن الالوان للكريم شنتيه الون الي تبغيه وتخلطيه مع الكريم شانتيه يالون واحد لكل الكيكه اوتدهني الكيكه بلون واحد وبعدين تقسمي الكريم وتحطي لكل قسم لون حسب الشكل الي حتزينيه مثلا شكل الورد تقسمي الكريم الى قسمين وتضيفين لون وردي مثلا لقسم ولون اخضر للقسم الثاني اوتبغي زخرفة تضعي لونين على قسمين او لون واحد بعد طبعا ماتكوني دهنتي الكيكه بلون الكريم شنتية الى هو الابيض اوبلون مختلف عن الزخرفة علشان يبان التزين ارجوانك فهمتيني.
وبالنسبة لسؤالك عن الجلي مافهمت ايش تقصدي. لوانك بتعمليه على حسب ماهو ماكتوب على علبة الجلي بيطلع الون زي الي بتشوفيه مصور عليها لشكل الجلي .المهم الطعم بيكون لذيذ او لا.
اذا عملتيه بنفس الطريقة الي مكتوبة عليه والطعم مش حلو افضل انك تغيري النوع الي بتستخدميه.انا بستخدم نوع(جلو) او(فوستر اكلارك) فيه طرق ثانية علشان تغميغي الون وهو انك تضيفي من الالون الي حتسخدميها في الكريم شانتية تضيفي نقطة او نقطتين حسب الون الي حتعمليه يعني اذا كان لون الجلي احمر تضيفي لون احمر واذا اخضر تضيفي اخضر. وبعدين حقولك على حاجة الجلي مكوناته هي مادة الجلاتين والسكرو الون و النكه المضافة يعني تقدري تضيفي سكر زياده لو تحبيه احلى من الي موجود او لون زياده او نكهه مثلا لو كرز تضيفي نقطة من نكهة الكرزاو ليمون او فراولة وتجدين النكهات بجانب الالون في السوبر ماركت واخيرا اسفة طولت عليكي بس اعتبرتك مثل بنتي وحولت اني اعلمك واي سؤال قوللى وانا حجاوبك وكمان الاخوات ما حيقصرو معاكي وبتوفيق ان شاء الله.
12-05-1427 هـ, 10:56 صباحاً

اختى أمولللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللل
والله ما قصرتى
مش عارفة أقولك أيه
انا كان قصدى فى حكاية الجيلى إنى كنت بضيفه للكريم شانتيه عشان يخلى له لون وكان بيطلع خفيف
بس انتى عارفتينى ازاى الونه
بس بجد هخلى العائلة كلها تدعيلك
13-05-1427 هـ, 04:02 صباحاً

الوان الطعام
فيه كل الالوان احمر واخضر واصفر وبرتقالي وازرق حتى
13-05-1427 هـ, 02:05 مساءً

الساعة الآن 09:03 .