الحل ان شاء الله للصلع وخفه الشعر .......ادخلوا ماراح تندموا اسألكم بالله لتدخلوا

العناية بالشعر

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
انا لسه جديده بهالمنتدى بس كنت اتابعه من زمان
قرأت فى مره وصفه لاحدى الاخوات جزاها الله كل خيرا ما عرف اسمها
كان موضوعها عن الصلع وخفه الشعر
الخلطه كانت كالاتى:
بتجيبى فصين توم كبار او كترى من عدده كل ماتكترى يبقى احسن وبعدين تقطعيهم قطع صغيره ونوضعها على شويه زبده فى اناء ونحطه على النار وكميه الزبده تكون على حسب طول شعرك ونتركها تسخن شوى من غير مانحرقها او نحرق التوم يعنى نوضعها على النار بس عشان تسيح مو اكتر وبنغطيها ونتركها 10 او 15 دقيقه عشان يتفاعل التوم مع الزبده ونضعها على شعرنا من ساعتين الى تلات ساعات مع ملاحظه انه لازم نعمل مساج للفروه يعنى مانتركها هيك على قد مانقدر نعمل مساج كل مانعمل ونفرك فى الفروة يكون احسن وافضل ونستخدمها يوميا
الزبده كتير حلوة للشعر الجاف وبتعطيكى لمعه وتقضى على التقصف والتوم الكل عارفه يساعد على انبات الشعر من جديد
وانا اقول اننا نعمل بنصيحه الاخت سراب الوجود اننا نفرك شعرنا الاول بمشط خشبى لين تحمر فروه راسنا ونحس بسخونه وماتخافى ماراح يجرح شعرك لان المشط الخشبى اسنانه مو مدببه وبعدين نحط الخلطه ونغطى شعرنا ونستخدمها يوميا
ونتابع بعضنا من خلال هالموضوع كتير منا شعرها طاح وكل يوم فى النازل والله يابنات فكرت اعمل زرع شعر تعبت خلاص وبعدين انا ملوله بمل بسرعه
لكن لو تابعنا بعضنا كل يوم مو راح نشعر بالملل حتى لو واحده مننا ملت التانيه تساعدها
وعشان الريحه الفظيعه للتوم بقول بعد مانغسل شعرنا من التوم ناخد شويه بقدونس ونخلطه فى الخلاط (عصير البقدونس هههههههههه) ونضعه على شعرنا عشان البقدونس معروف بقدرته على ازاله الروائح الكريهه
يلا بنات كل واحده تدخل تسجل معانا فى الموضوع ونتفق على يوم نبتدى فيه كلنا ونكتب المستجدات كل يوم فى الموضوع
والله لو عملتى لوحدك هالخلطات بسرعه راح تملى وما راح تواظبى عليها انما لما نكون كلنا مع بعض هانساند بعض
اى استفسار انا موجوده وراح نبتدى ممكن على يوم الاحد اذا بتريدوا نكون حضرنا المكونات واكبر عدد يشترك مننا شوفوا اللى بتريدوه واللى بيناسبكم ونبتدى بس اهم شئ مانضيع الاجازه على الفاضى لازم نستفيد منها
ماتطنشونى اخوتى اسالكم بالله ماتطنشونى
وانا بكرر هذه مو خلطتى هذه خلطه اخت هنا بس انا ما اعرف اسمها ولكن جزاها الله خير وجزاها الله الجنه انا مابسرق مواضيع احد وكمان فكره غسيل الشعر بميه البقدونس لازاله الريحه من الشعر مو فكرتى فكره اخت لنا فى هالمنتدى كل مافى الامر انى جمعت هالاشياء وبدى نبتدى مع بعض
مستنيه ارائكم
3
2K

يلزم عليك تسجيل الدخول أولًا لكتابة تعليق.

تسجيل دخول

عنـanoooodـود
عنـanoooodـود
هلا اختي ساجده فقط لربها

مشكوره يالغاليه على موضوعج وان شاءالله بعتمد على نصيحتج وبنظم لكم بسوي مثل ماقلتي اسيح الزبده واحط فيها فصوص ثوم مقطعه صغيره وبخليها فتره تتفاعل بعدين احطها على شعري لمده ثلاث ساعات لان اللي اعرفه ان الزيت افضل شي يترك لمده ثلاث ساعات لان الشعر يستفيد منه في الثلاث ساعات فقط وباقي الوقت غير مهم

لكن ان شاءالله اسويها بكره او اللي بعده لاني امس حاطه زيت براشوت مع سمسم مطحون ومحموس وغسلته امس وبجذي اكون اعتمدت خلطتين خلطتي هذي وخلطتج والله يساعدنا وينولنا اللي في بالنا
ساجده فقط لربها
السلام عليكم
جزاكى الله خيرا اختى عنـanoooodـود انتى الوحيده اللى عبرتينى الله ينولك كل اللى فى بالك ويسعدك
خلاص اختى بس المهم اننا نبتدى مع بعض فى يوم واحد عشان نشجع بعض
والله سمعت نتايج رهيييييييييييييييييييييييييييييييييييييبه عن التوم والخلطه دى بس عايزه الاستمرار والنتايج تبان خلال شهر واحد بس
جزاكى الله الجنه
لا اله الا الله
الجود من الموجود
السلام عليكم جزاكى الله خيرا اختى عنـanoooodـود انتى الوحيده اللى عبرتينى الله ينولك كل اللى فى بالك ويسعدك خلاص اختى بس المهم اننا نبتدى مع بعض فى يوم واحد عشان نشجع بعض والله سمعت نتايج رهيييييييييييييييييييييييييييييييييييييبه عن التوم والخلطه دى بس عايزه الاستمرار والنتايج تبان خلال شهر واحد بس جزاكى الله الجنه لا اله الا الله
السلام عليكم جزاكى الله خيرا اختى عنـanoooodـود انتى الوحيده اللى عبرتينى الله ينولك كل اللى فى...
جزاج الله خير :26: