( عريب )
( عريب )
نفس المعاناة بالضبببط ..وافكر بتحزيم المعدة...

لاني ما التزم بريجيم...ولا اعرف اخفف :(

الارادة ضعييييفه جدا
miss_egypt
miss_egypt
female female :
جزاكن الله خيرا انا عايزة افهمكم ان الاكل مش هو اللي مشكلة انا بقضي ايام كتيرة بكمية اكل قليلة جدا ودا مش جديد عليا المشكلة الحقيقية اني مش عارفة فجاة كده الوزن بيزيد بسرعة رهيبة و فجاة يفضل ثابت انا انسة مش متزوجة و حاولت امشي لمدة ساعة و نصف لمدة اسبوعين واكل اكل مسلوقو سلطة و كل دا منزلتش ولا نص كيلو في اسبوعين مع اني بمشي مسافة كبيرة و ببذل مجهود تقولوا ايه باه في المشكلة دي؟؟؟ ربنا كريم
جزاكن الله خيرا انا عايزة افهمكم ان الاكل مش هو اللي مشكلة انا بقضي ايام كتيرة بكمية اكل قليلة...
حبيبة قلبى احنا ما قولناش انك بتاكلى كتير و لا حاجة علشان تدافعلى عن نفسك
شوفى انتى اقدر شخص على تحديد سبب سمنته لأنك الشخص الوحيد اللى عارف و مطلع على عاداتك الغذائية
و من كلامك فهمت انك ما بتنزليش بسرعة ولا حتى ببطء يعنى ما بتنزليش خالص تقريبا يبقى فيه مشكلة اتوقع ان جسمك لأنك بتحرميه كتير بطل يحرق
طب و الحل ؟؟؟
فترة إصلاحيه يطمن فيها جسمك ان فيه اكل بيدخل فى مواعيد منتظمة و ما فيش مجاعة و لا شئ مثل ما كان فاكر ---- و الفترة الاصلاحيه دى ممكن تكون شهر او اكتر
حتاكلى فيها 3 وجبات رئيسيه ووجبتين خفيفتين و كلهم لا يتعدوا 1200 سعر علشان نكون فى ال safe dide
و فى خلال الفترة دى حاولى تعودى نفسك على انتقاء الاصناف الاصلح لك يعنى مثلا قطعة كنافة 2 سم*2 سم حتعطيكى سعرات مساويه لطبق كبير سلطة فواكة فيه من 3 الى 4 حبات فاكهه ممكن تتعشى بيه احسبيها الاول و اختارى اذا نفسك فى الكنافه قوى كليها و شيلى مكانها شئ تانى
على نهاية الفترة الاصلاحيه حتكونى اتعودتى على المأكولات الصحيه المشبه و قليلة السعرات
و جسمك كمان اتطمن ان مفيش مجاعة و يبدأ بالحرق
ثم تبدأ بعدها المرحلة التاليه
و ححكيلك عنها لاحقا بإذن الله
female
female
السلام عليكم

ربنا يعزكم
حبيبتي miss egypt كلامك قريب للواقع ولو اني عايزة اقولك اني تقريبا مش بحب الحلويات خالص ولا ليا في الارز ولا المكرونة مش باكلهم

انا كبيري اوي باكل العيش او الخبز يعني :)

انا مقتنعة بكلامك لما قلتي ان جسمي بطل يحرق لانه اتعود علي الحرمان واعتقد دا السبب لاني بفضل طول اليوم من غير ما اكل اي حاجة و لما برجع بليل باكل اي حاجة اي ساندوتش و خلاص مش بتفرق

و لما حاولت اظبط 3 وجبات بردة منفعش و محصلش تغيير بالعكس بتيجي بالزيادة في الوزن

غلبت و غلب غلبي و مش عارفة حل :(
شمس الدروب
شمس الدروب
حبيبتي جربي تسوي تحليل للغده او شوفي الهرمونات ..وبالنسبة لركبك والخشونة الي مفاصلها ماما تقول كلي زبده تروح ان شاء الله الآلام علاج غريب لكن معروف وكتير جربوه ..مو تاكلي كتير لكن ملعقه صغيره كل يومين تلاته ..واسأل الله العظيم انو يشفيكي.
female
female
ربنا يكرمك و يكرم والدتك جزاكي الله خيرا

بس مش فاهمة اكلها ازاي؟؟