اقتباس مشاركة  (بنوتة خطورة)
عجبتنى فكرة و طرح الموضوع....لانى فعلا استفدت من تجارب الجميع

اما عن تجربتى ........فانا من صغرى احب السباحة ...و لما تزوجت و سكنت فى بيت بروحى ...سويت بركة سباحة بداخل البيت مع مرافقها ...و لما صديقاتى ياتون مع اعيالهم لسباحة عندى مع اولادى ..فاكانوا ما يعرفون يسبحون فاخذت ادربهم على العوم و السباحة مع اعيالى ...و الحمد الله تعلموا فى خلال اسبوع واحد فقط.....فا فكرت انى افتح المسبح عندى لتعليم السباحة...فى البداية كان مقتصر على الاهل و صديقاتى فقط.
مادرى اشلون انتشرع الخبر بسرعة بين الناس....فا قاموا يتصلون فيتى بتلفون و بترجونى ان اعلم اعيالهم السباحة.....كنت فى البداية مترددة لانها مسؤلية كبيرة و خطرة.
و بعد تفكير طويل....قررت بات يكون هذا الشئ رسمى و معترف بة ....و الحمد الله لقد نجح مشروعى بشكل خيالى...و الصيف اكون مشغولة بتدريب....وصرت ادرب الامهات ايضا...ولا اخذ معاهم اكثر من عشر ايام فقط......على فكرة انا مدربة فى لندن ايام دراستى هناك و شتركت بعدة مسابقات فى السباحة و ظهرت عليهم فى المركز الاول و احيانا الثانى.
لكن المشكلة اللى عندى ..ان السباحة فى الصيف فقط لانة البركة او المسبح غير مكيف يعنى مب داخل غرفة.....يعنى الاباح اللى تظهر منة لمدة اربع اشهر ...و باقى الاشهر فاضية ما اسوى شئ...

فاقعدت افكر ايش اسوى حتى ما اجلس فاضية ....و الحمد الله ان ربى اعطانى عدة مواهب..فانا فنانة فى الرسم و الاعمال اليدوية...فاكنت الون الزجاج و الاوانى المنزلية.
و حاليا فكرت ان اعمل شئ جديد و فريد من نوعة ......فا سويت دبابيس لاحجبة الراس لمحجبات..باشكال و الوان مختلفة و كلها من السراميك....و فى بعضها تصلح لسهرة و فيها تناديل ..اى كبيرة تنزل من فوق الحجاب بشكل جميل.....و عرضتهم على صديقاتى و الاهل....فا فى البداية كان يمشى بيعهم ببطء ....بس الان...الحمد الله الكل يطلبهم..و هم باسعار رخيصة و فى متناول الجميع حتى اشجع البنات بان ياخذون منى.و على شان اشتهر بينهم....
و اذا شفت ان الشغلة مربحة بمعنى الكلمة ...راح افتح محل صغير اعرض اعراضى فية...يعنى بضاعتى راح تكون محلية و غير مستورة....ههههههه ه ان شاء الله بس انجح

و ان شاء الله اصورها لكم و اعرضها فى المنتدى للى تحب تشترى منى ......فانا من البحرين....و اذا حابة وحدة منكم فى السعودية تعامل معى انا ما عندى مانع ...و الله يوفق الجميع

اتمنى انكم استفدوا من تجربتى...........فا اليد البطالة نجسة
اعجبتنى افكاركى اختى كلها جديدة واول مرة اسمع عنها الله يوفقك اختى
اقتباس مشاركة  (شموخ الأمل)
انا للأسف حاولت في مجالات كثير وبالأخير ولاشي آخر شي فكرت فيه هوه البخور والمخلطات لكن للأسف كل ما حاولت أتفق مع إحدى التاجرات بالامارات كانت أسعارها مره غاليه ولازم أبيع بالغالي وأنا في الأول كيف أقدر أكسب ثقة الناس وأنا جايه لهم بشي مو معقول حاولت أراسل تاجره أخرى أبدت استعدادها بس المشكله في الشحن تقول لي السعوديه ما تشحن السوائل اللي تعرف طريقه الله يعافيكم تقول لي علشان أنا مرره متحمسه للموضوع وودي بطريقه وراح أدعيلها في سجودي وربنا يوفقها ويدخلها من أبواب الجنه الثمانيه اللي تساعدني
الله يوفقك اختى لا تياسى حاولى مرة ومرة حتى تتوفقى
ان شاء الله البنات يساعدونكى
اقتباس مشاركة  (اسومة الحلوة)
تصدقون انا يوم قريت الموضوع كنت جايه ابكي من التأثر
انا وايد احس بالملل بالرغم اني اشتغل لكني ما اروح الشغل كل يوم ، اشتغل 15 يوم واخذ اجازة 15 يوم
يوم كنت في المدراس كنت ايب بسكويتات وحلويات العرض الخاص وابيعها في البيت للاخواني الصغار
وكنت اكسب فيهم وارجع راس المال ونصف راس المال كربح صافي وبعد ما كنت ابخل على نفسي
وكنت اكل من بضاعتي بعد واهلي كانو وايد يشجعوني
بس الحين بطلت هذا لانو عيب انا اللي اخذ معاش ابيع للعيال وكمان الحين الربح مومستهال وجع الراس
بس المشكلة انا معاشي بيد الوالد لانو احنا اسرة ذو دخل محدود، وانا في يوم الدوام ايي تعبانة وايد
ولكن ايام الاجازة اموت من الملل واقضي كل وقتي افكر واتفرج على مسلسلات تافهة وسخيفة ومثل ما قالت الاخت انو اليد الباطلة نجسة مو بس شذي اليد الباطلة تقود الى الجنون وانا حاسة اني بتجنن من كثرة التفكير والملل وانا بنية وما وراي لاعيل ولا تيل ونفسي ادخل التجارة واستفيد من وقتي وابطل تفكير وارفع من دخل اهلي
حبيت بس اشارك وياكم في هذا الموضوع لانو وايد عجبني وهو اساسا حط ايديه على الجرح
اختى بالعكس حاولى تعملى حلويات مدخولها جيد وفى كثير طالبينها المهم اختى الانسان ما يعتمد على احد ولا تنسى العمل عبادة وكل باجرو الله يوفقك بشرينا بالاخبار
اقتباس مشاركة  (ايه لا)
موضوع اكثر من رائع

بصراحة أفكار البنات حمستني
الله يجزي اللي فتحت الموضوع خير
المفروض الإنسان ما ييأس
مستحيل يجيك رزقك وانت نايم في البيت بدون تفكير او تعب
بحاول اطبق بعض الأفكار اللي استوحيتها من الأخوات
وممكن أرجع في يوم من الأيام أكتب لكم اللي حصل معي
شكرا
الله يوفقك اختى
ننتظر تجربتكى ولا تنسى لا ياس مع الحياة
موضوع يستحق الرفع