مين عندة طفل مغلبة فى المزاكرة

الأمومة والطفل

السلام عليكم ورحمة اللة وبركاتة بنات مين عندهاطفل مجننةومطلع عينة فى حفظ الكلمات فالنهردة جبتلكم فكرة لذيذة هتدعولى عليها جربنها مع بنتىعمرها خمس سنوات بس مجننانى فى المزاكرةوخصوصا فى حفظ الكلمات سواء العربى او الانجليزى بصوا يحبيبى لما يكون فى عليها هوم وورك او واجب باعدها على الجهاز على اى برنامج للرسماو التلوين بيكون موجوداصلا على الجهاز فى البرجرام عرفينة؟ واجعلها تختار لون للكتابة وكل كلمة اسميلها كل حرف بحد من اليلة من صحابها من مدرستهاوبعدين االف لها قصة مابين الحروف او الشخصيات علشان اربط مابينهمم وبكدة بدات تحفظ والحمد للة لانى استغليت حبها للقصصفى المزاكرة جربوا فكرتى وقلولى رايكم وتجاربكم ولا تنسونا من دعائكم ربنا يهدلنا ولادنا جميعا
11
1K

يلزم عليك تسجيل الدخول أولًا لكتابة تعليق.

تسجيل دخول

حبيبة هلال
حبيبة هلال
ادةهو لية محدش بيرد عليا هو انا معرفتش اوصلكم الفكرة ولا انتم الى مش عيزين تردوا عموما انا حبيت بس اخدم وافيد
امة الله ام لولا
اختى فى الله حبيبة هلال
جزاكى الله خيرا على حبك للخير و ربنا يوفق ابنتك ان شاء الله ويحفظها من كل سوء بس ممكن توضحى اكثر فكرتك
حبيبة هلال
حبيبة هلال
تسلمى يام لولا يا قمرحاضر علشان خاطرعيونك و ذ
حبيبة هلال
حبيبة هلال
تسلمى يام لولا يا قمرحاضر علشان خاطرعيونك QUOTE]
وعيون لولا بصى يستى مثلا اليوم بنتى جية وجيبة الواجب بتاعها وهو الاعداد بس بالحروف مثلا 1يعنىبتتكتب one اثنين tow وهكذا بينى وبينك فى الاول قلت اةةة مش حتعرف تحفظ اى حاجة وتروح المدرسة والمدرسة تعاقبهاوتكره المدرسة اكتر بس دعيت ربنا انة يلاقيلى الحل وفعلا الهمنى بفكرةحلوة اعدتها على جهاز الكميوتر وطلعتلها من صفحة الستارت البروجرامز برنامج بينتج او الرسام يارب تعرفية بس وبدات اكتب كلمةoneواعدت اشبة كل حرف بشخصية تعرفها مثلا oاختها منى قالت لاخوها يوسف الى هو حرفn تعالى نروح لصديقتنا شروق الى هى طبعا حرف :3_3_103: eوهكذا ممكن تكون متعبة شوية للام فى تاليف القصص لكن هى مجرد استغلال لحب القصص عندهم واول مرة بنتى تكون مبسوطةوانا بزاكرلهاوتتحايل عليا علشان نزاكر تصدقى؟؟؟ يوم لك و
يوم عليك ربنا اخذ لى :2thmup: :2thmup: :2thmup: المهم يقمر لو احتجتىشرح تانى انا بالخدمة وطمنينى عملت مع عيالك اية
eshlbdsh
eshlbdsh
جزاك الله الف خير يا ست حبيبة فكرتك وصلت ولكن هذه الفكرة مش كتثر فعالة في اي موضوع او لاي عمر انت بتتكلمي عن عمر تقريبا لغاية خمس او ست سنوات ممكن تكون ناجحه لكن الاكبر من هيك ما بتزبط معهم ههههههه ما بعرف هذا رايي مع انه اجا متاخر سامحوني .