مين المبدعه اللى بتعطينى افكار للون المطبخ

المنزل والديكور

السلام عليكم
اخترت لجدران المطبخ لون بيج للسراميك وتركت فراغ فى اعلى الجدار بحدود 1م بدون سيراميك علشان اضربه بويه وفى بالى لون خشبى فاتح للدواليب تقريبا لون السراميك والدواليب نفس اللى فى موضوع للاخت tomah عن تصميم المطبخ الصوره الثانيه وسؤالى هو ان المطبخ راح يكون باهت فماهو الحل هل اخلى اللون مثلا فستقىللكاونتراى لسطح الدواليب واصبغ اعلى الجداروالسقف ايضا باللون الفستقى الفاتح بصراحه انا متردده فاابغاكم تساعدونى وتنورونى بافكاركم وشكرا
5
1K

يلزم عليك تسجيل الدخول أولًا لكتابة تعليق.

تسجيل دخول

نيارة
نيارة
معتزه بالاسلام
و عليكم السلام و رحمة الله و بركاته
تقصدين هذه الصورة

اللون الفستقي جميل و مناسب
معتزه بالاسلام
اختى نياره شكرا لردك
المشكله الكبيره عندى مو بس لون الكا ونتر ايضا انا محتاره وش اصبغ الفراغ اللى تركته فى اعلى الجدار بحيث يمشى مع لون الدواليب ولون الكاونتروبصراحه هدا اول مطبخ يكون لى دور فى اختياره وابغاه يكون مميز
ودى تفيدينى بافكارك من ناحيه لون البويه واى احسن نصبغ السقف بويه والانحط
سقف مستعار ومشكوره مقدما
نيارة
نيارة
معتزه بالاسلام... بإذن الله يطلع مطبخ أحلى مما تطمحين له
بالنسبة للسقف لا أفضل المستعار كون المطبخ يتعرض لدرجات عالية من الحرارة و الرطوبة و تبخر للأدخنة و الزيوت و بالتالي المستعار سيتأثر بذلك .

و لا يشترط أن يكون السقف بلون الجدار فيمكن أن يترك أبيض ليبدو أكثر اتساع لأن صبغ السقف بلون كلون الحائط الفستقي أو غيره سيعطي إحساس باقتراب السقف منك .

و لا يشترط أن يكون الطلاء بذات لون الكاونتر
اللون الليموني مناسب أيضاً لطلاء الجدار و أقل تقيد من الفستقي في إختيار بقية الاكسسوارات و لإعطاء الحيوية للمطبخ أضيفي الأكسسوار بألوان كالأخضر و الزيتي أو الأزرق و الكحلي

و هنا فكرة أخرى جميلة وجدتها و هي عمل إطار من خشب المطبخ مزود بإضاءة ( سبوت لايت ) فوق الخزائن و إضافة التحف و الاكسسوارات هناك ( لكن يعاب على هذا أنه سيحد من ارتفاع الخزائن لديك إلا إن كان السقف عندك مرتفع )
معتزه بالاسلام
اختى نياره
انت عارفه انى لما قلت مين المبدعه كنت انتى اللى فى بالى الله يجزاك خير
وسؤال اخير واتمنى ماكون طولتها وش احلى لون يمشى مع لون االدواليب من وجهه نظرك لان عجبنى اختيارك للون الليمونى للجدار هل هو اللون الفستقى ام اللون البنى ام لون اخر بانتظار ردك والسلام
نيارة
نيارة
معتزه بالاسلام
تسلمين و البركة في الجميع
اختيار اللون يعود بشكل كبير للذوق الشخصي
يعني حصرنا مجموعة من الألوان المناسبة اختاري ماتجدينه مريح لك و مناسب لمطبخك
الليموني , الفستقي , البيج