*maya*

*maya* @maya_17

عضوة نشيطة

عشان تفتحى المنطقة الحساسة لازم تقضى على السبب الاول

العناية بالبشرة

بسم الله الرحمن الرحيم ..

اخواتى العزيزات من خلالى متابعتى للعديييييييييييييييييييد من المنتديات والبرامج المعنية بعلاجات الطب البديل وكمان اطباء الجلدية ده غير الخلطات الاشكال والالوان واللى يااما ما بتجيبش اى نتيجة او بتعطى نتيجة وقتية بس .وكنت خلاص فقدت الامل فى موضوع تفتيح المناطق الغامقة ديه قلت خلاص ارضى بالامر الواقع واعمل عبيطة قدام تلميحات زوجى عن هذا الظلام ولو انه والله ما كانش ضلمة اوى .انما اقولكم انا سمعت الدكتور عبد الباسط السيد بيقول ان السبب الرئيسى لمشكلة سواد المناطق الحساسة وكمان منطقة الابط هى وجود الفطريات فى هذه الاماكن وانا فعلا اما رحت لدكتور الجلدية قالى نفس الكلام وكتب مرهم اسمه Limasine لكن للاسف يجيب نتيجة مؤقتة ينتهى مفعولها اول ما توقفى استخدام المرهم ، وده لان وزى ما بيوضح الدكتور عبد الباسط بان كل المراهم والكريمات الكيميائية بتقضى على الجزء السطحى الظاهرى للفطريات بينما تبقى الجذور داخل الجلد عشان كده ما تلاقيش اى نتيجة لاى وصفة او اى كريم او مرهم .انما سبحان الله يبقى شىء واحد اثبت فاعليته فى القضاء على هذه الفطريات من جذورها عارفين ايه هو زيت حبة البركة كفاية بقى رغى كده واقولكم على الزبد :
-لتفتيح المناطق الغامقة فى المنتطقة الحساسة ومنطقة الابط:_
1- الدهان بزيت حبة البركة للقضاء على الفطريات من جذورها .
2- الدهان بزيت جنين القمح للتفتيح . وعلى فكرة زيت جنين القمح ده بيستخدم عالميا وفى ارقى واغلى المنتجات العالمية الخاصة بالتفتيح.
وانا عن نفسى استخدم الزيتين وواحيانا اضيف لهما زيت اللوز المر والحمد لله لاحظت النتيجة من اول اسبوع وبدأ السواد ينحصر شيئا فشىء .

منقووووووووووووووووووووووووول
:26:
27
3K

يلزم عليك تسجيل الدخول أولًا لكتابة تعليق.

تسجيل دخول

Caroll
Caroll
مشكوووووووووووووره
cheery & candy
cheery & candy
شكراً أختي العزيزة على هذه المعلومات المفيدة
ماريا ابنة الحي
ثنكس حبوبة.. بجربة و انشاء الله افلح
^^ بحور ^^
^^ بحور ^^
السلام عليكم اختي تخلطين الزيتين مع بعض اوكل واحد لوحده وشكرا على جهوووووووووووووووووودك......
غلا المحبة
غلا المحبة
مشكوره