الزهره

اطباق عالم حواء

السلام بنات اليوم ابي اقلي الزهره او (القرنبيط )ياليت تعطوني طريقه للزهره ابي بسرعه حق الغداء اليوم ...:)
7
815

يلزم عليك تسجيل الدخول أولًا لكتابة تعليق.

تسجيل دخول

sasa271974
sasa271974
حاقولك على احلى طريقه لقلى الزهرة
اسلقى الزهرة بماء مغلى و شويه كمون شويه و انتبهى لا تنهرى
طلعيها فى مصفاة
اخلطى كوب من الطحين مع كوب و ربع حليب تقريبا مع 2 بيضة و فص توم مهروس او توم بودرة
ملح فلفل كمون شطة و قلبى بمعلقة خشب او مضرب يدوى المهم ان العجينة تكون زى عجينه الكيكة مش ضرورى تحطى كل الحليب
غمسى الزهرة فى الخليط و ضعيها فى البقسماط و لنتيجه احلى انا بخلط خلطة البروست كنور او ماجى
مع البقسماط بيكون يجنن و اقليها فى زيت غزير و بالهنا و الشفا
ملحوظه فى كتير بيكتفوا بالعجينة فقط و يقلوها بس انا افضل اضافة البقسماط
الساااهرة
الساااهرة
وعليكم السلام عندي طريقه أتمنى انها تعجبك تبلي الزهره حطي بالخلاط ثوم وبهارات وفلفل أسود

واحمر وزعتر بري وكزبره خضرا وتبلي الزهره واتركيها بعد فتره اغمسي الزهره بالبيض المخفوق

وبعدين حطيه بالدقيق او بقسماط وضعيه بالفريزر ربع ساعه وبعدين اقليها وبالعافيه
أم خضراء
أم خضراء
8 بيضات +ملح + مل ك كمون ناعم + مل ص فلفل أسود + 2 مل ك كسبره خضراء مفريه + 2مل ك بقدونس مفرى + 5مل ك دقيق---ويقلبوا مع بعض بشوكه ويوضع القرنبيط المسلوق فى هذه الخلطه ويحمر فى الزيت0
أم خضراء
أم خضراء
ممكن توضع فى صينيه فى الفرن بخلط المكونات السابقه مع بصله مقلبه فى مل زيت حتى تصفرثم نقلب معها 2 طماطمه -اونضع البصله والطماطم بدون تسبيك ونخلط معهم القرنبيط المقطع صغير وجزر مبشور وتدخل الفرن0
أم خضراء
أم خضراء
أو بخلط المكونات السابقه مع القرنبيط المقطع صغير جدا وان احتاج دقيق ازود واقلبهم مع بعض وأحمرهم اقراص فى الزيت0