السلام عليكم اخوتى واتمنى منكم الا تردونى فى طلبى وارجومن كل اخت لديها الطريقه تكتبها لكى نجرب الافضل منها وشكرا

اختكم قوت القلوب

اختي انا مجربه من المنتدى = طعميه المغتربات = لااحد الاخوات جزءاه الله خير لا اذكر الاسم ناجحه ولذيذه
وقد اضفت اليها من عندي اضافات وعلى حسب الرغبه 0 وشكرااااااااااا ااااا
:24: :24: مشكوره عيونى على اهتمامك وتفضلك بالرد
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

أعتذر لك أختي قوت القلوب على عدم الرد مسبقا و لكن الذي منعني هو أنني أعمل الفلافل بدون مقادير فما حبيتش ألخبطك عموما سوف أحاول أكتب لك الطريقة المصرية للفلافل.

- 1 كيلو فول مدشوش و مقشر أو يكون فول صحيح و تنقعيه في الماء طوال الليل ثم تقشريه.
- 2 بصلة مقطعة 4 .
- 1\2 راس ثوم مقشر.
- حزمة كرات .
- 1\4 حزمة بقدونس .

. تحطي كله على بعضه في المفرمة لحد ما يتفرم كويس جدا .
. قسميه على أكياس نايلون كل واحد على أد الأكلة و بططيه في الكيس ( زي الملوخية المجمدة ) علشان ما ياخدش حيز كبير في الفريزر .
. طلعي الكيس من الفريزر و اتركيه حتى يصبح في درجة حرارة الغرفة .
. أضيفي اليه ملح - فلفل أسود - كمون - كزبرة ناشفة ( كثري شوية لأننا ما حطيناش كزبرة خضراء في الخلطة )
شطة + بيضة أو( بيكربونات الصوديوم ) بس خلي بالك لو هتحطي ب.ص. لا تكتري حتى لا تتفرفت فعند القلي .
يمكنك وضع 1\4 م.ص. في البداية و اقلي واحدة لو طلعت مش مستوية ضيفي القليل جدا من ب.ص.
. اعمليها على هيئة كرات أو أصابع كما تريدين و تغطي الوجه بالسمسم ثم اقليها في زيت غزير و حار جدا.
. رصيها على ورق مطبخ.

ملحوظة : يمكن اضافة الكسبرة الخضراء الى الخليط و لكن الكسبرة الناشفة بتعطي طعم أحلى.
كمان يمكن استبدال الفول بالحمص أو يكون خليط من الفول و الحمص .

يارب أكون أفدتك.
آدى يا ستى طريقتى فى الطعمية و الفول كمان
هنـــــــــــــ ـــــــــا

الساعة الآن 08:44 .