سلالالالالالالالالالالالالالالالالالام
عندي طلبين يالذواقات
ابغى طريقه للغريبه وطريقه للبيتي فور ارجوكم لاتردوني وتكون مجربها وهشه مثل الجاهزه اللي نشتريها
وشكرا لكم
لااله الا انت سبحانك اني كنت من الظالمين
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته أختي المنتظرة

معلش حبيبتي , أنتظرتي كثير لكن و الله من امبارح و أنا أحاول أرد عليكي و النهارده بعد جهد جهيد كتبت لك و أرسلت لك الرد و لكن مش عارفة راح فين . عموما سوف أكتبه لك مرة أخرى. و زي ما قلت لك في الرد السابق أن هذه الطريقة بأمانة أحلى من الجاهز و احكمي أنتي.

البيتي فور
ـــــــــــــــــــــــــــ
- 1 كوب دقيق.
- 1\2 كوب زبدة في حرارة الغرفة.
- 1\4 كوب سكر.
- 1 بيضة + فانيليا أو صفار 2 بيضة.
- 1\4 م.ص. باكنج بودر.

. السكر و الزبدة أولا و يخفقا جيدا.
. أضيفي البيضة و الفانيليا و اخفقي جيدا.
. أضيفي الدقيق و الباكنج بودر و اعجنيهم كويس.
. هاتي الماكينة الخاصة و اعملي الأشكال اللي بتحبيها و ياريت تكون كل صينية شكل واحد علشان التسوية في الفرن.
. دخليها الفرن 180 درجة مئوية .
. اتركيه يبرد ثم الصقي كل اثنين متشابهين مع بعض بالمربى أو العسل الأبيض.
. للتزيين : مثلا لو الشكل وردة , ادهني الجزء الأوسط بالمربى أو العسل ثم غلفيه بالفستق المطحون .
و ان كان على شكل أصابع , ادهني احدى الأطراف و غلفيه بالفستق .
و يمكنك تزيينها بالشيكولاتة السائحة و المضاف اليها قليل من الحليب بدلا من الفستق ( بدون دهان طبعا ) .
. رصيه في طبق التقديم و ألف هنا و صحة .

الغريبة
ــــــــــــــــــ
دي تعمليها و أنت مغمضة و ان شاء الله مش هتلاقي زيها يـــــــــم يــــــــــم بتدوب في الفم .

- 1 كوب دقيق.
- 1\2 كوب زبدة في حرارة الغرفة.
- 1\4 كوب سكر بودر.

. الزبدة و السكر يخفقا جيدا جدا.
. أضيفي الدقيق و اعجني حتى يختلط جيدا ( ستكون العجينة لازالت تلتصق بالأيدي فلا تهتمي ) .
. ادهني ايديكي بالزيت و اعملي كور صغيرة من العجينة و رصيها في الصينية ( اتركيها كور زي ماهي ) لا تضغطي
عليها.
. هاتي لوز كامل أو أنصاف و ارشقي في كل واحدة لوزة .
. اخبزيها في الفرن و خدي بالك خرجيها قبل ما يتحمر الوجه .
. رصيها في طبق التقديم و قولي لي رأيك .

و بألف هنا و صحة على عيونك يا قمر.
وعليكم السلام
تسلمين حبيبتي نورما على الرد وشكل طريقتك تهبل وسهله ................................... والرد الاول ماوصلني مادري وين كتبتيه ........................
بغيت اسألك في طريقة البيتي فور كتبتي في المقادير 1 بيضه وفانيليا او 2 صفار بيض مافهمت يعني اختار ؟؟؟؟؟؟
وش الافضل البيض والفانيليا او صفار البيض وش جربتي انتي وطلع حلووووووو ؟؟؟؟؟؟؟ وبالنسبه للزبده وشلون في حرارة الغرفه يعني ماذوبها اتركها تذوب لحالها ؟؟؟؟؟؟؟؟
.......................... جزاك الله خير الجزاءءءءءء ...........................
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته أختي المنتظرة

تسلمي لي أنت حبيبتي .
بالنسبة لسؤالك عن البيض فهو اما 1 بيضة + فانيليا أو 2 صفار بيضة + فانيليا .
و بصراحة الاثنين حلوين , يمكن يكون الصفار لوحده أفضل شوية صغيرة بس البيضة على بعضها أسهل و أسرع و علشان ما ترميش حاجة . يعني و لا يهمك اعملي اللي يريحك .

أما عن الزبدة , خرجيها من الثلاجة قبلها بفترة علشان ما تكونش جامدة و لا تسيحيها على النار , يعني بتكون soft

لو فيه أي سؤال تاني لا تترددي اسأليني حبيبتي و أنا عينيه ليكي و بعدين بعد ما تجربي لازم تقولي لي على النتيجة ماشي !
تسلمين يااحلى نورما ربنا يخليك ليه ياحبيبتي والله يعطيك الف عافيه
..................... ......................

الساعة الآن 04:28 .