السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

أختي شمس الحب

شوفي حبيبتي بالنسبة للصلصة أنا أقصد معجون الطماطم و ده بيبقى في علب مثل علب العصير بس أصغر و لونه أحمر .
بالنسبة للماء , ففي الأول بتحطي شوية ميه صغيرين على ما تتسبك اللحم . لكن لو حطيتيها و هي ناشفة على الباذنجان مش هيكون فيه صوص خالص في المسقعة علشان كده بتزودي المية علشان لما تحطيها على الباذنجان يكون عندك صوص كثير .
عموما أنت ممكن تضيفي الماء بالكمية اللي أنتي عاوزاها من الأول و بعد ما تستوي اللحم ابقي حطيها على الباذنجان.

يارب أكون قدرت أوضح لك قصدي ايه , ياريت تقولي لي .
اختي شمس الحب هذي طريقتي في المصقعه وان شااء الله تعجبك وصدقيني لذيييييييذه ,,,

باذنجان حلقات مقليه ..
بطاطس حلقات مقليه ..

في قدر ضعي البصل حتى يتحمر قليلا ثم ضعي قليييل من الثوم ثم بعدها طماط ويفض تكون حبتين كبيره ..
وضعي عليها البهارات ( ملح _كمون _ فلفل ) وضعي عليها قليلا من الماء عشان مايحترق الطماط وقلبي ثم ضعي صلصله وكثر بس مو مره ...
بعدين اضيفي مويه مقدار بيالةونص شاي بعدين حطي اللحم المفروم وخليه لحد ماينضج ولازم تطلع لك حمرا لونها

بعدين حطي في الصينيه
طبقه بطاطس
وطبقه باذنجان
وبعدين اللحم المفروم
وبعدين اخر شي اضع عليها صلصلة الباشميل ...

تطلع لذييييييييييييي ييييييييييييييي ييذه وبالعافي
اذا حبيتي تجربينها قولي لي رأيك ..
مشكوره حبيبتي نورما راح اجربها باذن الله واول ماجربها اذا اظبطة او لا راح ارد عليك ****لله لكن معجون الطماط مثل الي عندك بالظبط علشان كذا استغربت بس ثنتين ماتحسين انها كثيره هذا اخر سؤال وارجو ما اكون ازعجتك

:24: :24:
ماري كوري مشكوره عيوني لكن لماذا اخترتي هذا الاسم على كل عموم مشكوره على الرد
سموره الاموره ****لله ترجعين من الغربه بالاسلامه
ومشكوره على طريقتك باين عليها من طريقتها انها راح تكون لذيذه جدا و****لله اجرب طريقتك وطريقة الاخت
نورما
ومشكوره مره ثانيه يا اموره
في سبيل الله نمضي ***نبتغي رفع اللواء
فليعد للدين مجده ***أوترق منا الدماء




إنما الدنيا فناء ليس للدنيا ثبوت إنما الدنيا كبحر يحتوي سمك وحوت ولقد يكفيك منها أيها الطالب قوت ولعمري عن قليل كل من فيها يموت فاغتنم وقتك فيها قبل ما فيها يفوت قل بخير تجتنيه او تحلى بالسكوت


سبحانك اللهم وبحمدك أشهد أن لا إله إلا أنت أستغفرك وأتوب إليك

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

حبيبتي شمس الحب , بصي يا قمر بالنسبة للكمية فهذا يعتمد على كمية الباذنجان و اللحمة اللي هتعمليها . أنا أصلي بأعمل كمية محترمة لأننا كثار و كمان لأن العيال و أبوهم بيحبوها موت . بالاضافة الى أن زوجي يحب الطماطم كثيرة شوية في الأكل .
لو أنت بتحبي تكون الطماطم أخف ممكن تستعملي واحدة فقط على حسب ذوقك .و على رأي المثل" البس اللي يعجب الناس و كل اللي يعجبك " .
أرجو أن أكون وضحت لك الفكرة و لو فيه أي سؤال تاني أنت تأمري و لا يهمك عيوني لك حبيبتي.
تسلمين حبيبتي على هالدعوه الحلوه
جزاك الله خير
وان شاااء الله تعجبك يارب
وبالعافيييييه يارب


الساعة الآن 09:27 .