السلام عليكم يا اخواتى
طبعا الاخوات ما قصروا لكنى اضيف انه لابد من ظبط كميه البيكنج بودر وهى عباره عن ملعقه صغيره لكل كوب دقيق
واليكى حبيبتى كيكه انا بعملها وهى لذيذه جدا وبتطلع جميله قوى معايا وهى كيكه الزبادى ومعرفش اذا كانت موجوده بالمنتدى ام لا ( اعذرونى فانا بدخل بسيط قسم المطبخ)
المقادير
2 كوب زبادى
2كوب دقيق منخول
كوب سكر
ربع كوب سمن ويستحسن زبد
5 بيضات
فانيليا + 2 ملعقه بيكنج بودر ( انا بضع ملعقه بيكنج بودر + ملعقه كربوناتو )
الطريقه
يضرب السمن فى العجان ثم يضاف له السكر ويضربوا قليلا ثم نضيف البيض ومعه الفانيليا ونضربهم قليلا
بعد كده نضع هذه المقادير فى طبق عميق ونبدا فى اضافه الدقيق بالتدريج مع التقليب باليد او بمعلقه خشب فى اتجاه واحد
ملحوظه يجب ان نضيف على الدقيق البيكنج بودر وذره ملح وان يكون الدقيق منخول
ثم بعد ذلك نضيف الزبادى واذا وجدتى ان الخليط سميك ممكن نضيف القليل من الماء واللبن حسب الاحتياج وغالبا بنضيف ربع كوب ثم توضع فى صينيه مقاس 26 او 24 على حسب السمك المطلوب ( انا بستخدم 26) ثم توضع فى فرن ساخن درجته حرارته 180
فى هذه الاثناء بنكون حضرنا الشراب السكرى انا بعمله من غير مقادير لكنه تقريبا بيكون 2 كوب سكر + واحد ونصف ماء ونقطتين عصير ليمون ويوضع على النار ( مثل الشراب بتاع الكنافه او البسبوسه )
وعندما تنضج الكيكه بتكون هشه جدا ومرتفعه وسطحها احمر تسقى بالشراب وتترك حتى تبرد
وبالهناء والشفاء
اتمنى ان تعجبك انا دايما بعملها هى وكيكه الشيكولاته الغامقه واصابع العسل بالزبيب وبصراحه بيطلعوا منى روعه
لكى تحياتى

مشكوره اختى الكريمه ماريه القطريه على التوقيع الجميل
جزاكى الله خيرا وغفر لكى ولوالديكى
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

أختي Wavesgirl , بصي حبيبتي الحكاية سهلة جدا و في غاية البساطة.

أي كيك هتعمليه اضربي البيض الأول كويس ثم أضيفي البيض و اضربي كويس أوي أوي طبعا بالمضرب الكهربائي لمدة لا تقل عن 10 - 15 ق .و أنتي هتحسي أن الخليط عامل زي الكريمة و هش جدا.
بعد كده اضربي الزيت أو الزبدة برضه بالمضرب الكهربائي كويس.

عند اضافة الدقيق , اخلطيه بملعقة خشبية و يكون تحريك الملعقة ببطء و هدوء حتى لا تخرج فقاعات الهواء .

عند اضافة الباكنج بودر لازم تنخليه مع الدقيق .

عند الخبز لازم يكون الفرن محمي مسبقا و عندما تدخلي الصينية لا تفتحي عليها الفرن قبل 1\2 ساعة حتى لا تهبط .

و عند اختبار الكيكة يفضل أن يكون بواسطة عود خشبي للأسنان مش بالسكينة .

و اذا فتحتي الفرن , لا تهزيه عند غلقه لأن الكيكة لو اهتزت قبل ما تستوي تهبط.

جربي و قولي لي ايه الأخبار . و أنا متأكدة انك باذن الله هتطلعي لنا أحلى كيكة.
مشكووووووووووووووووووورييييييييييييييييييييييييين حبايبي والله لايحرمنى منكم يارب

اختى الراجيه عفو ربها باين على كيكتج لذيذة واوعدج اني اسويهااا بس بغيت اسالج عن الكوب هل تقصدين الكااس او كوب الشاي؟ والزبادي استخدم اي نووع منه؟ والفرن اسخنه اول شئ من تحت او من فوق وتحت مرة وحدة وياريت تكتبيلي طريقة عمل كيك الشكولاته واذا ماقدرتي خلااص مافي داعي كفاية انج رديتي علي بس اسفة كثرت علييج اسئلة؟
الله يعطييييكم الف عاااافية فعلا معلومات قيمة اللى كتبتوهااا ورفعتولي معنوياتي وادعولي تضبط معى هالمرة

لاتنسون دعواتكم لاخوانا في العراق وفلسطييين
:24:
مرحبا اختي:
في هذا الرابط ألذ كيكة شوكولاتة كانها حاهزة وسهلة واايد واايد
http://forum.hawaaworld.com/showthre...DF%C7%DF%C7%E6
وعن نفسي ألذ كيكة كاكاو سويتها في حياتي
سبحانك اللهم وبحمدك أشهد أن لا إله إلا أنت..أستغفرك وأتوب إليك
انا نفس المشكله بس اعرف ناس تطلع تجنن معاهم ياليت احد يفيدنا والله بديت ماحبها من كثر ماتخرب عليه

الساعة الآن 05:23 .