هذي المولت كيك يالغلا
وانا اسويها بطريقه سهله لذا كنت مستعجله
فيه كيك بيتي كروكر ((المولتن كيك))
واذا ما عندك استعملي اي كيك شكولاته
اذا منتي بتستعملين الجاهز اضيفي له ملعقه اكل
طحين واذا تحبي المكسرات ما فيه مانع بس انا اضيف ملعقة الطحين علشان الكيكه تتماسك
وسويها زي ما هو مكتوب في العلبه
بعدين اخبزيها في الفرن
وبعد النضج قطعيها مربعات وجيبي ايسكريم فانيليا وصوص هيرشي الجاهز وسوي شوي توفي بالسكر والقشطه
حطي على الكيكه كوره من الايسكريم وصبي عليها الصوص ورشي شوي مكسرات وعلى فكره حلاوتها تحطي الايسكريم على الكيكه وهي حاره

اتمنى تكوني فهمتي علي
واي سؤال انا حاضره

ما عرفتها
بس لو المولتن شوفي رابطها بتوقيعي
سبحان الله وبحمده,, سبحان الله العظيم
السلااااااام عليييييكم
وجاااااااءت هبهوبة ومعها الخبر اليقين بس تبغى دعوة عشان من أمس وأنا أبحث لك عنها عشان شفتها قبل كده بس مكنتش فاكره فين فين شوفتها فين المهم عايزه دعوة حلوة زى الصنف الحلو ده أنا ترجمتها لك هى شكلها سهله و لذيذه...وهى مش كيك المولتن على فكرة وكيك المولتن لازم تبقى الشيكولاتة سايحة جواها .

Chocolate Turtle Cake

باكيت خليط كيك الشيكولاتة (بيتى كروكر )
1 وثلث كوب ماء
نصف كوب زيت
3 بيضة
باكيت (14 أونصة ) كراميل يعنى حوالى (420 جرام )
نصف كوب حليب مكثف غير محلى
كوب بيكان مجروش
كوب حبيبات الشيكولاتة
آيس كريم أو ويبنج كريم
الطريقة
سخنى الفرن على 180..
ثم أدهنى الصينية 13 ×9×2 أنش ... ببخاخ الزبدة ثم أخلطى خليط الكيك والزيت والبيض والماء بالمضرب الكهربائى على سرعة منخفضة لمدة دقيقة مع كشط الجوانب بإستمرار..
صبى نصف الخليط فى الصينية وأخبزى لمدة 25 دقيقة..
فى هذه الأثناء سخنى الكراميل والحليب على نار وسط وحركى حتى يذوب الكراميل حينها أضيفى البيكان وصبى الخليط على الكيك الدافىء فى الصينية ثم أنثرى حبيبات الشيكولاتة و النصف المتبقى من الكيك وأخبزى نصف ساعة ثم اتركيها تبرد تماما حوالى ساعة ..تقدم مع الآيس كريم ...والمتبقى يغطى بإحكام .
أختكم هبهوووووبة
جزاكى الله خيرا يا هبهوبه

استغفر الله لى ولوالدى ولزوجى ولاصحاب الحقوق على وللمؤمنين والمؤمنات والمسلمين والمسلمات الاحياء منهم والاموات
مشكوره اختي هبوبه ماقصرتي اخيرا عرفت الطريقه . الله يوفقك اااااااااااااامين

الساعة الآن 10:11 .