وجبات للاطفال

اطباق عالم حواء

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
ازيكم جميعا يا بنات حواء
اتمنى يارب تساعدونى
ابنى عنده 9 شهور
وعايزة انوع له فى الاكل
لانى كل يوم بكون محتاره ومش لاقيه جديد اقدمه له
وبالذات بعد وجبة الغدا
يعنى مش لاقيه غير الزبادى وحاسه انه زهق منه :(
ياريت تساعدونى يا بنات
ربنا يكرمكم :26:
8
2K

يلزم عليك تسجيل الدخول أولًا لكتابة تعليق.

تسجيل دخول

الحمد الله
الحمد الله
تتقدري تعملي له مهلبيه لانها جدا مفيده ودايما كان ينصحني بها الدكتور لمن كانت بنتي صغيره وكمان اسلقي التفاح وبعدين اهرسيه لانه مفيدجدا للاسهال او موز مهروس مايحتاج سلق طبعا اوخضروات او فواكه مشكله مسلوقه ومهروسه بالخلاط وراح تغنيه عن وجبة الغداءوعندك بالسوبر ماركت مليان وجبات مثل المربى في علبه صغيره لجميع النكهات وحلوة الطعم وفي الي مثل السيريلاك نكهات وفي زي الشابوره والبسكويت ممكن تذويبيها بحليب او تتطعميه مثل ماهي عشان تفيده للتسنين ولاتنسي العصائر الطازجه هذا افضل شي ممكن تعطيه له بعد وجبة الغداء عشنها خفيفه ومفيده للهضم
Om Rawan *japan
Om Rawan *japan
جزاكى الله خيرا
بس ان مشكلتى انى مغتربه
وكتير من اكل الاطفال الجاهز بيكون غير حلال
علشان كده لازم اجهز الاكل فى البيت
شكرا ليكى وربنا يباركلك
أم أبيها74
أم أبيها74
اقوللك وصفات الدكتور كان قالهالي لما بنتي كانت 6 شهور متأخرة شوية لكن معلش

اسلقي بطاطسية حبة واحدة وجزراية وكوساية واخلطيهم في الخلاط بشوية مياه من السلق بس تكون في سمك المهلبية واكليهاله وممكن تفرمي فيها جزء من صدر الفراخ لكن ما انصحكيش لأنه المفروض يتعود في السن ده على الأكل الصلب فحاولي تأكليه الفراح صحيحة
كان تعصري تفاحية وموزاية في عصير برتقالة وممكن تزودي البرتقال علشان يبقى عصير حلو وتعطيه فرصة واحنا في الصيف
واعتقد انك ممكن تأكليه من اكلنا العادى ما عدا اللحوم الحمرا يعني ممكن فراخ او سمك او ارز ومكرونة
وممكن لسان عصفور شوربة وتبشري عليه جزر وتقطعي معاه بطاطس مكعبات

كمان ممكن الجبنة المطبوخة لافاش كي ري او غيرها

في السن ده يبدا ياكل كل حاجة المفروض ما عدا اللحوم البقري الحمرا يعني
يمـــك دروبـــي
جزاكى الله خيرا بس ان مشكلتى انى مغتربه وكتير من اكل الاطفال الجاهز بيكون غير حلال علشان كده لازم اجهز الاكل فى البيت شكرا ليكى وربنا يباركلك
جزاكى الله خيرا بس ان مشكلتى انى مغتربه وكتير من اكل الاطفال الجاهز بيكون غير حلال علشان كده...
مرحبا ام روان بصراحه انا عانيت هذي المشكله انا عندي ولد وعمره 10 شهور كنت محتاره مثلك بس بديت اخترع وصفات مثل سلطه الفواكه و رز مع زبادي وبسكوت مع حليب و مهلبيه وسليق وكيك الحين صار ياكل مكرونه بس اخلي فيها مويه او مرق وشوي شوي صار ياكل من اكلنا بس لا زم يكون فيه مرق والله يعينك على الغربه
Om Rawan *japan
Om Rawan *japan
ام ابيها
شكرا ليكى على الوصفات دى
والنصائح
ربنا يباركلك
ويجازيكى خير ان شاء الله

يمك دروبى
جزاكى الله خيرا
انا هجرب سلطة الفواكه والمكرونه
وربنا يسهل ويعرف يبلعهم
شكرا ليكى اختى