مررررحبااااااااا بنات

اللي تعرف طريقة البتي فووووووووووور بليز ترد علي ظروري

لقيت بالمنتدى طريقه و جربتها و طلعت نفس البسكوت يابسه شوي
بس اللي اريده البتي فوور الهش اللي يذوووووووووووب

ان شاء الله القى الرد منكم سريع

تحياااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااتي
27-03-1424 هـ, 11:34 مساءً

لا توجد تقييمات لهذا الموضوع

يمكنك البدء بإعطاء تقييم عبر الضغط على النجوم أدناه:
5
4
3
2
1
مرحباااااااااااااااااااااااااا يا بنااااات

شحاااااااااالكم امس نزلت الموضوع و ما ادري و ين راح

ظروري اللي تعرف طريقة البيتي فور و تكون هشه و خفيفه ترد علي

لاني اخذت طريقة من المنتدى و طلعت بسكوووووووووووت

لا تتاخرررون بللللللللللللللللللللللللللللللللللليز
28-03-1424 هـ, 11:53 صباحاً

أهلا اختى هندباء انا عندى طريقتين للبتيفور والأثنين ما شاء الله رائعين ومجربين وارجوا انهم يعجبوكى .
الطريقة الأولى مقاديرها :
1 كيلو دقيق (حوالى خمسة اكواب )
3 كوب سمن
4/3 1 كوب سكر بودرة
5 بيضات + فانيليا
1 ملعقة صغيرة B.b
كاكاو حسب الرغبة

الطريقة الثانية مقاديرها :
4/1 2 كوب سمن
1 كوب سكر بودرة
3 بيضات + فانيليا
2/1 ملعقة صغيرة B.b
كاكاو حسب الرغبة
الدقيق حسب العجينة بمعنى انك تضيفى الدقيق وتستمرى فى العجن حتى تتجانس العجينة ويسهل تشكيلها وهى عموما ما راح تأخد اقل من 4 اكواب دقيق وبرضه حسب العجينة ونوع الدقيق .

طريقة العجن للأثنين :
يضاف السمن مع السكر ويضرب جيدا حتى يصبح مثل الكريمة ثم يضاف البيض المضاف له الفانيليا ويقلب جيدا حتى يمتزج ويضاف B.b والدقيق وتستمرى فى العجن حتى تمتزج كل المكونات مع بعض بعد ذلك تقسمى العجينة الى نصفين ضيفى الكاكاو على نصف منهم واخلطيه جيدا وتغطى العجينة بالبلاستيك وتترك ترتاح حوالى نصف ساعة بعد ذلك تحضرى الصاجات او الصوانى الخاصة بالفرن وتبدئى تشكلى حسب الرغبة اما بواسطة ماكينة البتيفور او القمع او قطاعات عادية و يخبز فى فرن على حرارة هادية الى ان يستوى وتعرفى انه استوى من لون القاعدة بتكون دهبى وتخرجيه من الفرن وهو طرى شويه وترصيه على طبق بعد ان يبرد ويغطى بفوطة لتانى يوم .

طريقة التزين :
انا عن نفسى بحب استخدم مربى ( يفضل مربى مشمش ) والصق كل اثنين مع بعض اما الأثنين ابيض او كاكاو او واحدة ابيض وواحدة كاكاو بعد ما تخلص الكمية اجهز فسدق مجروش وشيكولاتة حبوب وجوز هند واضع طرف البتيفور فى المربى ثم فى الفسدق او الشيكولاتة او جوز الهند وممكن شيكولاتة سائلة بدل المربى من الخارج حتى تنتهى الكمية وتتركيها حتى تتماسك الزينة عليها وتضعيها فى علبة بلاستيك لحين التقديم والف صحة وعافية جربى وادعيلى .
28-03-1424 هـ, 01:12 مساءً

مرحبااااا اختي نجولن سليمان
و مشكوووووووووره عزيزتي على ردج السريع و ان شاء الله يجعلها في ميزان حسناتج
:24: :24: :24: تحياااااااااااااااااااااااااتي
28-03-1424 هـ, 03:32 مساءً

العفو هندباء لا شكر على واجب حبيبتى انا فى الخدمة وتحت امرك ومن باب العلم بالشيئ انا اسمى نجوان بس يوجد غلطة مطبعية ربنا يسهل وتتصلح بااااااى
28-03-1424 هـ, 06:52 مساءً

الساعة الآن 04:32 .