آفا ليه كده يا ghazalle

انا ما قلت شيء بيزعل بس الناس اذواق

انا زمااااااااااااان ذقته من وحدة مغربية بس ما عجبني

بس حبيت اساعد أمولة

سلام
ام شهد: شكرا كتير ماقصرتي والله
gazalle:شكرا حبيبتي على مشاركتك
شكرا انتو الاتنين.............................
ادعولي بالشفاء واني انحف ويرزقني ربي بنوتة
امييييييييييين
اسمعي حبيبتي الرابط اللي اداتك الاخت هو للكسكس تفاية اي الحلو بالبصل الحمص و الزبيب و هو لديد جدا اما كسكس الخضر اول حاجة جيبيي قصعة او اناء كبير حطي فيه سميد الكسكس يغسل جيدا بالماء و انت ماسكة الحبات بايدك صفيمه من الماء بعدين جيبي الحلة حطي ماء من تحت و لو عايزة عشان تحافظي عالبخار تحطي كيس بلاستيك قطعيه بالطول و حطيه وسط الحلة بين الطابق الاول و التاني لما يغلي الماء جيدا بتشوفي البخار طالع حطي الكسكس عشان يتبخر لمدة 1/2 نصف ساعة او 20 دقيقة حسب نوع الكسكس لغاية ما تشوفي البخار طالع من الكسكسي صبيه في القصعة او الصينية الولى و حاولي تقلبيه بايدك او ملعقة خشب كبيرة عشان بيكون ساخن + ملح وشوية زيت

حاولي تفرقي الحبيبات عشان ما تعملش كويرات و رديها تاني للكسكسي عشان يتبخر 20 دقيقة تانية

يعني اول مرة بالماء فقط و تاني مرة بالزيت + الملح ده بالنسبة للكسكس السميد و هو صالح للحلو بالزبيب و الحمص او العادي بالخضر واللحم .

نيجي للمرق جيبي طنجرة تانية حطي فيها حبات بصل شرايح + 2 طماطم مقطعة +اللحم + كوب كبير حمص مغسول جيدا و منقوع من الامس + خيط مربوط فيه حزمة معدنوس + قصبر + ملعقة سمن بلدي + زيت ++ ملح+ فلفل اسود+ رشة زعفران قليل جدا + زنجبيل + ماء لغاية ما يطبخ الحمص و نضيف الخضر الملفوف + بطاطس + البامية باشكالها + اللفت + الجزر+ لما تطبخ الخضر نضيف طماطم مقطعة الى نصفين و شطة لو بتحبوها .

لما يجهز يدهن الكسكس بملعقة سمن بلدي في الوسط يوضع اللحم و الخضر من فوق و الف هنا و شفا والله مش صعب خااالص انت بس جربي كمية قليلة جدا و حتشوفي
علمتني الحيااااة ان ذنوبي العظيمة هي اس واساس كل البلاء والمصايب التي نزلت بي ..

فاللهم لا تعاملني بما انا اهله وعاملني بما انت اهله انت اهل المغفرة والكرم والجود والاحسان ..
يسلموووووووووووووووووووووا
ادعولي بالشفاء واني انحف ويرزقني ربي بنوتة
امييييييييييين

الساعة الآن 12:01 .