غروب1425

غروب1425 @ghrob1425

عضوة نشيطة

يالي في اليابان ترد

ملتقى الأحبة المغتربات

كيف السكن وكيف هناك الحال بالله ردوا
6
715

يلزم عليك تسجيل الدخول أولًا لكتابة تعليق.

تسجيل دخول

أرجنتينيه
أرجنتينيه
السكن على حسب المنطقة مثلا أنا كنت ساكنه في أكي بكرو حي في قليل من العرب يكون أرخص وبنسبه طوكيو غالية معروفه يعني مافي توفير بس بشكل عام اليابان روعه من ناحية الطبيعة وناطاحات السحاب ومحطات القطار الضخمة وأنصحك تسكنين جنب المركز الاسلامي إذا عندك أي سوال أنا في الخدمة وحضرين لطيبين
غروب1425
غروب1425
تسلمين يالغاليه كم تستغرق الرحله من السعودية اليها
spanishflower
spanishflower
اهلا يا اختي
انا عايشه في اليابان في بلد اسمها كوماموتو بعيده جدا عن طوكيو
انتي ان شاء الله هتسكني فين و انا اجيبلك معلومات عن البلد ان شاء الله
لان جو اليابان مختلف من بلد لبد لانها عده جزر علي فكره
الاسعار علي حسب المكان يعني طوكيو و اوساكا غاليين جدااااااااا و زحمه جدا بس في المابل هتلاقي في عرب و مسلميين كتير و مسجد كبير و نشاط اسلامي
لكن البلد اللي انا فيها مثلا مفيش غير 4 عائلات عرب و مفييش مسجد و لا اي نشاط خالص غير اننا نتجمع مع بعض كل ما الظروف تسمح
الحياه بشكل عام هنا ممتعه لان اليابانيين خدوميين و مفييش اي مشاكل الحمد لله من ناحيه الحجاب او النقاب الا النظرات الفضوليه العاديه لكن الاحترام و حريتك محفوظه الحمد لله
الطبيعه هنا رائعه فعلا و في اماكن كتيير اوي للعب الاطفال و حدائق مفتوحه كتير
طبعا هتفضل مشكله الاكل لاننا مش كل الاكل مسموح و انا مقصدش بس اللحوم لاء اي ماده غذائيه للاسف هنا ممكن يحطوا عليها مواد من شحوم الخنزير او الساكي الياباني علشان كده لازم نسال علي اي حاجه قبل ما نشتريها و مش كل الحاجات حلال طبعا
بوجه عام الحياه هنا ممتعه و اكرر برضه علي حسب البلد
اهلا بيكي يا اختي و موفقه ان شاء الله
أرجنتينيه
أرجنتينيه
شوفي عزيزتي أنا توني راجعه من اليابان رحنا على طيران كاثي بسيفك حلوه بس كنا درجة رجال الاعمال طبعا من البحرين إلى هونج كونغ ستة ساعات تقريبا ومن هونج كونغ الصين يمكن ساعات ثلاث ونص شوفي حبيبتي طبعا بتلاحضين التنقل بالقطارات بشكل كبير من محطة إلى محطة واليابان فيها أماكن كثيره وحلوه مرة مرة للأطفال والكبار وحدايق وطبيعة وإذا تحتاجين أي شي في الخدمة حبيبتي
غروب1425
غروب1425
تسلمي يالغاليه
اسم المكان مايبشي وش تعرفي عنه وهل هي جزيره وبعيده عن طوكيوووو