أم رولا ومشعل..

مشكورة حبيبتي .. وأنتظر منج التأكيد على الوصفة.

حبيباتي .. بصراحة ما ذقت البشاميل الجاهز .. بس أنا خاطري أضبط البشاميل اللي مب جاهر
23-08-1428 هـ, 05:50 مساءً

حبيبتي انا بعمل بشاميل بسيط جدا هقول لك علي طريقته واي اضافه تحبيها ممكن تزوديها من عندك لكن انا بعمله بالحليب العادي ولو عايزه البودره تزوبي في ماء فاتر الحليب البودره وتدوبيه هيبقي حليب سايل بعدين تعملي الوصفه دي
المقادير :
لتر حليب
9 معلقه طعام دقيق ممسوحه مش مليانه قوي
9 معلقه طعام سمن
2 مكعب مرقه دجاج
فنجال شوربه
3 بيض
الطريقه :
توضع السمنه في اناء علي النار وبعد ما تسخن نضيف الدقيق ونقلب حتي يصفر شويه ولكن ميتحرقش نهدئ النار جدا ثم
نضيف الحليب ولازم الحليب يكون بارد اهم حاجه يكون بارد والأحسن يكون خارج من التلاجه
ونقلب هيكون خفيف ومش هيجمد علي طول هيكون امامك وقت كافي تضيفي باقي المكونات دون ان يتكتل
تضيفي الشوربه ومكعبات المرقه والملح والفلفل الاسمروتقلبي
تقلبي شويه الي ان يغلظ القوام ولن يتكتل منكي ابدا بهذه الطريقه
تنزليه من علي النار وهتلاحظي انه قوامه غليظ لكن ناعم جدا هتضيفي البيض بيضه وتقلبي ثم بيضه اخري وهكذا الي ان تحصلي علي القوام الذي تريديه وممكن تقللي البيض او تزوديه حسب حجم البيض والقوام الذي تريديه
والف هنا وعافيه عليكي
23-08-1428 هـ, 06:02 مساءً

طيب جربي باشاميلي

3 كاس حليب سائل

نص كاس طحين

1 مكعب ماجي

حطيهم بخلاط الطماط

وبعدها اسكبيه في الجدر واطبخيه على نار وسط مع التحريك الدائم لما يثخن

وان شاء الله يعجبك

23-08-1428 هـ, 06:17 مساءً

عزيزتي tasape7

طريقتج حلوة وشرحج واضح

أنا زمان كنت أذكر امي الله يرحمها تحط بيض في البشاميل .. بس ما ادري ليش انا ما كنت احطه!!!

عموماً باجربه إن شاء الله بطريقتج خصوصاً حكاية الحليب اللي طالع من الثلاجة وإن شاء الله أفلح

بس يعني ممكن أنقص كمية السمن؟ .. بصراحة أحس تسع ملاعق كثير!!

عزيزتي أم عزيزان..

مشكورة حبيتي .. وإن شاءالله أجرب طريقتج
24-08-1428 هـ, 01:00 مساءً

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
ان شاء الله البشاميل ده يظبط معاكي في اي عزومه يجعلوني انا اعمل الأكلات الموجود فيها بشاميل عشان الطريقه دي ناجحه والفضل لله وحده
اما بالنسبه للبيض فهو يعطي طعم حلو قوي للبشاميل
وبالنسبه للسمن معروف ان لكل معلقه دقيق معلقه سمن لكن ممكن تقللي ولكن راعي الا يقل قوي عشان وانتي بتحمريه لايتكتل
وان شاء الله لما يظبط معاكي ليا عندك دعوه حلوه بظهر الغيب
واي استفسار اتفضلي
24-08-1428 هـ, 04:40 مساءً

الساعة الآن 05:41 .